Ges alla en ärlig chans att finna sin sångröst? - Om röstlägets betydelse i förskolans sångstund.
Abstract
Syfte,
I vår undersökning vill vi ta reda på om barn främjas av att sjunga i ett för barn anpassat röstläge, gentemot i ett röstläge
anpassat efter en vuxen persons förutsättningar.
För att konkretisera vårt syfte har vi formulerat tre frågor:
* främjas barns deltagande i sången av ett för dem anpassat röstläge?
* Främjas barnens förmåga att följa en melodi i ett för dem anpassat röstläge?
* Finner barn det mer lustfyllt att sjunga i en tonart anpassad efter deras röstläge?
Vi undrar om ett för barn dåligt anpassat röstläge kan försvåra för barnen att finna sina sångröster och i förlängningen
bidra till att de börjar betrakta sig som ickesångare när de växer upp. I förlängningen vill vi kunna ge förslag på hur
förskollärares kunskaper rörande barns röstläge kan förbättras. En metod kan vara att utforma ett läromedel för
förskolan eller kompetensutveckla inom detta område på lärarutbildningen med inriktningen mot lägre åldrar.
Metod
Vi gjorde ett kvasiexperiment på två avdelningar på en förskola. Den ena avdelningen var för barn mellan 1 till 3 år och
den andra för barn mellan 4 till 6 år. Vi sjöng två visor, en i ett röstläge anpassat för barnen och sedan en i ett röstläge
anpassad för en vuxen individ. Detta för att se och höra eventuella skillnader mellan de olika visorna och därigenom få
reda på om barns förmåga att följa en melodi främjas av att sjunga i ett för dem anpassat röstläge. Vi har även undersökt
de andra punkterna som nämns i syftet.
Slutsats
Vår undersökning visar att barn följer melodin bättre i ett för dem anpassat röstläge. Klangen blev mer homogen och
Degree
Student essay
Collections
View/ Open
Date
2009Author
Bringeland, Kristina
Göransson, Erik
Keywords
SÃ¥ng
Röstläge
Förskola
Language
sv