• English
    • svenska
  • svenska 
    • English
    • svenska
  • Logga in
Redigera dokument 
  •   Startsida
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Utbildnings- och forskningsnämnden för lärarutbildning, UFL, (-2010)
  • Kandidatuppsatser UFL(-2010)
  • Redigera dokument
  •   Startsida
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Utbildnings- och forskningsnämnden för lärarutbildning, UFL, (-2010)
  • Kandidatuppsatser UFL(-2010)
  • Redigera dokument
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Ges alla en ärlig chans att finna sin sångröst? - Om röstlägets betydelse i förskolans sångstund.

Sammanfattning
Syfte, I vår undersökning vill vi ta reda på om barn främjas av att sjunga i ett för barn anpassat röstläge, gentemot i ett röstläge anpassat efter en vuxen persons förutsättningar. För att konkretisera vårt syfte har vi formulerat tre frågor: * främjas barns deltagande i sången av ett för dem anpassat röstläge? * Främjas barnens förmåga att följa en melodi i ett för dem anpassat röstläge? * Finner barn det mer lustfyllt att sjunga i en tonart anpassad efter deras röstläge? Vi undrar om ett för barn dåligt anpassat röstläge kan försvåra för barnen att finna sina sångröster och i förlängningen bidra till att de börjar betrakta sig som ickesångare när de växer upp. I förlängningen vill vi kunna ge förslag på hur förskollärares kunskaper rörande barns röstläge kan förbättras. En metod kan vara att utforma ett läromedel för förskolan eller kompetensutveckla inom detta område på lärarutbildningen med inriktningen mot lägre åldrar. Metod Vi gjorde ett kvasiexperiment på två avdelningar på en förskola. Den ena avdelningen var för barn mellan 1 till 3 år och den andra för barn mellan 4 till 6 år. Vi sjöng två visor, en i ett röstläge anpassat för barnen och sedan en i ett röstläge anpassad för en vuxen individ. Detta för att se och höra eventuella skillnader mellan de olika visorna och därigenom få reda på om barns förmåga att följa en melodi främjas av att sjunga i ett för dem anpassat röstläge. Vi har även undersökt de andra punkterna som nämns i syftet. Slutsats Vår undersökning visar att barn följer melodin bättre i ett för dem anpassat röstläge. Klangen blev mer homogen och
Examinationsnivå
Student essay
URL:
http://hdl.handle.net/2077/20016
Samlingar
  • Kandidatuppsatser UFL(-2010)
Fil(er)
gupea_2077_20016_1.pdf (470.0Kb)
Datum
2009
Författare
Bringeland, Kristina
Göransson, Erik
Nyckelord
SÃ¥ng
Röstläge
Förskola
Språk
sv
Metadata
Visa fullständig post

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
gup@ub.gu.se | Teknisk hjälp
Theme by 
Atmire NV
 

 

Visa

VisaSamlingarI datumordningFörfattareTitlarNyckelordDenna samlingI datumordningFörfattareTitlarNyckelord

Mitt konto

Logga inRegistrera dig

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
gup@ub.gu.se | Teknisk hjälp
Theme by 
Atmire NV