"Det var små fötter här!", En studie om barns musikaliska och kreativa uttryck i samspel med varandra
Sammanfattning
Sammanfattning: Vi har gjort en deltagande observation som registrerades med
videoupptagning med syftet att studera barns frigörande av fantasi
och kreativitet i ett samspel med varandra. Våra frågeställningar är
att se vad det finns för samspelsmönster mellan eleverna, vilka
kreativa uttryck som barnen använder sig av, vad barnen lär sig
genom våra övningar och hur ett samspel skulle kunna komplettera
den individuella undervisningen så att eleven får en större
musikalisk upplevelse. Vi har använt oss av teorier om samspel,
kreativitet och fantasi, både utifrån det sociokulturella perspektivet
men också utifrån en musikalisk kontext. Deltagarna i studien
bestod av fyra elever på kulturskolan och två elever som spelat
privat. Gemensamt för dem alla är att de är mellan 6 och 9 år och
har spelat på sitt instrument i ca ett år. Resultatet visar att barnen
lärde sig att improvisera fram olika ljud på sina instrument genom
att fantisera kring saga och bilder. De lärde sig också att lyssna in
varandra på det sättet att de härmade eller kompletterade varandras
ljud. Barnen stimulerar och inspirerar varandra till att skapa något
tillsammans.
Utifrån vårt resultat vill vi ge förslag på en undervisningsform där
musikskolan fångar upp barnens inneboende spontanitet så att de
inte fastnar i ramar där kreativiteten slocknar istället för berikas.
Där ska eleverna ingå i grupper där de känner sig viktiga och
betydelsefulla och där de känner att de kan använda sina kunskaper
i verkligheten, utanför musikskolan.
Examinationsnivå
Student essay
Samlingar
Fil(er)
Datum
2009Författare
Kihlström, Karin
Carlsson, Sara
Nyckelord
Fantasi
Kreativitet
Samspel
Improvisation
Språk
sv