• English
    • svenska
  • English 
    • English
    • svenska
  • Login
View Item 
  •   Home
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Utbildnings- och forskningsnämnden för lärarutbildning, UFL, (-2010)
  • Kandidatuppsatser UFL(-2010)
  • View Item
  •   Home
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Utbildnings- och forskningsnämnden för lärarutbildning, UFL, (-2010)
  • Kandidatuppsatser UFL(-2010)
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Samplingsbaserat musikskapande - En workshop som bidrar till elevernas ökade möjligheter till musikskapande med hjälp av samplingar i musikundervisningen -

Abstract
Syfte och huvudfråga Examensarbete i har inneburit i huvudsak konstruera en workshop för musiklärare att använda som ett verktyg i undervisningen för att på så sätt ge alla elever möjligheten till eget musikskapande oavsett instrumentala färdigheter. Huvudfrågan som ligger till grund för hela arbetet är om det går att utforma ett verktyg för musiklärare att använda i sin undervisning som medför att alla elever ges möjlighet att skapa musik med hjälp av ljudsamplingar och dator, så kallat samplingsbaserat musikskapande. Metod och material I examensarbetet använde mig av enkätundersökningar samt litteraturstudie för att få fram belägg och bakgrund till mina frågeställningar. Examensarbetet består av både ett praktiskt utförande i from av en workshop och en teoretisk bakgrund som tar upp varför workshopen behövs och vad den medför. Workshopen innehåller inslag av både teoretiska och praktiska moment som går ut på att vara ett verktyg för musiklärare. Detta medför att musiklärare ska kunna ge alla elever möjlighet till eget musikskapande. Workshopen konstruerades i form av ett föreläsningsmaterial, en manual för workshopen och en cd-skiva med inspelade trum- och basljudsamplingar som sedan testades. Resultat och betydelse för musikläraryrket Försökspersonerna var flera stycken blivande musiklärare. Resultatet visar på behovet av workshopen då den kompletterar musiklärarutbildningen inom det här området men även att den ger utökade möjligheter för elevernas musikskapande. Utformandet och konstruerandet av workshopen anser jag kan ha stor betydelse för musikläraryrket. Musiklärare kan med hjälp av detta verktyg nå ut till så många fler elever och få dem att känna lust till eget musikskapande med hjälp av samplingar.
Degree
Student essay
URI
http://hdl.handle.net/2077/20019
Collections
  • Kandidatuppsatser UFL(-2010)
View/Open
gupea_2077_20019_1.pdf (1.289Mb)
Date
2009
Author
Ljungsten, Martin
Keywords
Musikskapande
workshop
samplingar
musikundervis
Language
sv
Metadata
Show full item record

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
Atmire NV
 

 

Browse

All of DSpaceCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

My Account

LoginRegister

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
Atmire NV