• English
    • svenska
  • English 
    • English
    • svenska
  • Login
View Item 
  •   Home
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Utbildnings- och forskningsnämnden för lärarutbildning, UFL, (-2010)
  • Kandidatuppsatser UFL(-2010)
  • View Item
  •   Home
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Utbildnings- och forskningsnämnden för lärarutbildning, UFL, (-2010)
  • Kandidatuppsatser UFL(-2010)
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

"Vad innebär en balanserad instrument- och sångundervisning?" - En studie i gehörs- kontra teorimoment vid gymnasieskolans estetiska program.

Abstract
Syfte Studien grundar sig i vår uppfattning att det idag förekommer allt för få gehörsmoment i instrument- och sångundervisningen på gymnasieskolans estetiska program. Syftet med denna studie är att undersöka huruvida gehörs- samt musikteoretiska moment får ett balanserat utrymme på instrument- och sångundervisningen samt att skapa ett nytt arbetsmaterial som har som syfte att föra in fler gehörsmoment i instrument- och sång undervisningen. Vi ämnar även med studien är att belysa den problematik som vi tror existerar mellan läroplaner och den faktiska verkligheten i klassrummet. Metod Genom intervjuer och observationer med verksamma gymnasiepedagoger, samt litteraturstudier har vi jämfört de uppdragsbeskrivningar som finnes i skolverkets läroplan, Lpf94 och instrument- och sångundervisningens kursplan med svaren från de intervjuade pedagogerna. Resultat Vi har funnit att vår uppfattning om att det existerade för få gehörsmoment i instrument- och sångundervisningen inte stämde. Av studien har vi utläst att det förekommer fler gehörsbaserade övningar under instrument- och sångundervisningen än vad vi trodde och fann det därför onödigt att skapa ett nytt arbetsmaterial för instrument- och sångundervisningen på gymnasiets estetiska program. Vi har även funnit att pedagogernas undervisning skiljer sig från vad kurs- och läroplanerna förmanar. Vid de lektionstillfällen vi observerat skiljer sig pedagogerna åt och menar vi beror på de begrepp och definitioner av målbeskrivningar som står i Lpf94. Vi har även funnit att de kursplaner som styr instrument- och sångundervisningen på gymnasiets estetiska program inte uppfyller de målbeskrivningar som står att läsa i Lpf94. Med detta som bakgrund menar vi att kraven och regleringarna från skolverket är allt för vida och otydliga för att pedagoger laglydigt skall kunna förhålla sig till dem. 
 
 

Degree
Student essay
URI
http://hdl.handle.net/2077/20021
Collections
  • Kandidatuppsatser UFL(-2010)
View/Open
gupea_2077_20021_1.pdf (311.8Kb)
Date
2009
Author
Blomberg, Martin
Holmén, Brita
Keywords
Gehör
musikteori
styrdokument
Lpf94
InSÃ¥
Language
sv
Metadata
Show full item record

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
Atmire NV
 

 

Browse

All of DSpaceCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

My Account

LoginRegister

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
Atmire NV