Jazzimprovisation: Personligt och nyskapande eller hantverksmässigt och traditionsenligt? En undersökning om hur svenska improvisationspedagoger ställer sig till dessa synsätt?
Abstract
Syfte
Syftet med detta examensarbete är att undersöka olika improvisationspedagogers syn och tankar kring
improvisation och improvisationsundervisning. Vi vill utröna huruvida det finns två övergripande synsätt inom
improvisationsundervisningen.
Huvudfråga
Finns det två övergripande synsätt inom improvisationsundervisningen i Sverige och hur förhåller sig våra
improvisationspedagoger till dem?
Metod och material
En kvalitativ intervjustudie med sex st improvisationspedagoger som arbetar på en högre nivå så som
musikgymnasium och musikhögskola.
Resultat
Vi upplever att det finns två övergripande synsätt inom improvisationspedagogik. Ett synsätt som premierar
personligtuttryck och kreativitet och ett synsätt som premierar tradition och hantverk. Motsättningarna mellan
dessa synsätt är inte påtagliga men existerar mer eller mindre. Improvisationspedagoger i Sverige har ett sunt
förhållningssätt till dessa två synsätt som innebär att de är medvetna om att båda dessa behövs för att skapa en
bra och mångsidig improvisationsutbildning. Det finns dock en spridning bland improvisationspedagoger
angående vilket synsätt som är mer i fokus i deras undervisning.
Betydelse för läraryrket
Att medvetandegöra lärare/pedagoger, studenter/elever samt övriga inblandade att dessa två synsätt existerar i
jazzvärlden och att få pedagoger medvetna om vart dom själva står och tycker angående detta. Att peka på
fördelar och nackdelar med dessa två synsätt och att visa pedagoger på fällor man kan utsätta studenten för om
man som pedagog är för bunden vid något av dessa två synsätt utan att vara medveten om det.
Degree
Student essay
Collections
View/ Open
Date
2009Author
Augustsson, Anders
Raissi, Ramin
Keywords
Improvisation
jazz
musik
synsätt
Language
sv