• English
    • svenska
  • svenska 
    • English
    • svenska
  • Logga in
Redigera dokument 
  •   Startsida
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Utbildnings- och forskningsnämnden för lärarutbildning, UFL, (-2010)
  • Kandidatuppsatser UFL(-2010)
  • Redigera dokument
  •   Startsida
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Utbildnings- och forskningsnämnden för lärarutbildning, UFL, (-2010)
  • Kandidatuppsatser UFL(-2010)
  • Redigera dokument
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Jazzimprovisation: Personligt och nyskapande eller hantverksmässigt och traditionsenligt? En undersökning om hur svenska improvisationspedagoger ställer sig till dessa synsätt?

Sammanfattning
Syfte Syftet med detta examensarbete är att undersöka olika improvisationspedagogers syn och tankar kring improvisation och improvisationsundervisning. Vi vill utröna huruvida det finns två övergripande synsätt inom improvisationsundervisningen. Huvudfråga Finns det två övergripande synsätt inom improvisationsundervisningen i Sverige och hur förhåller sig våra improvisationspedagoger till dem? Metod och material En kvalitativ intervjustudie med sex st improvisationspedagoger som arbetar på en högre nivå så som musikgymnasium och musikhögskola. Resultat Vi upplever att det finns två övergripande synsätt inom improvisationspedagogik. Ett synsätt som premierar personligtuttryck och kreativitet och ett synsätt som premierar tradition och hantverk. Motsättningarna mellan dessa synsätt är inte påtagliga men existerar mer eller mindre. Improvisationspedagoger i Sverige har ett sunt förhållningssätt till dessa två synsätt som innebär att de är medvetna om att båda dessa behövs för att skapa en bra och mångsidig improvisationsutbildning. Det finns dock en spridning bland improvisationspedagoger angående vilket synsätt som är mer i fokus i deras undervisning. Betydelse för läraryrket Att medvetandegöra lärare/pedagoger, studenter/elever samt övriga inblandade att dessa två synsätt existerar i jazzvärlden och att få pedagoger medvetna om vart dom själva står och tycker angående detta. Att peka på fördelar och nackdelar med dessa två synsätt och att visa pedagoger på fällor man kan utsätta studenten för om man som pedagog är för bunden vid något av dessa två synsätt utan att vara medveten om det.
Examinationsnivå
Student essay
URL:
http://hdl.handle.net/2077/20022
Samlingar
  • Kandidatuppsatser UFL(-2010)
Fil(er)
gupea_2077_20022_1.pdf (213.9Kb)
Datum
2009
Författare
Augustsson, Anders
Raissi, Ramin
Nyckelord
Improvisation
jazz
musik
synsätt
Språk
sv
Metadata
Visa fullständig post

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
gup@ub.gu.se | Teknisk hjälp
Theme by 
Atmire NV
 

 

Visa

VisaSamlingarI datumordningFörfattareTitlarNyckelordDenna samlingI datumordningFörfattareTitlarNyckelord

Mitt konto

Logga inRegistrera dig

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
gup@ub.gu.se | Teknisk hjälp
Theme by 
Atmire NV