Se och hör- en jämförelse mellan not- och gehörsundervisning
Sammanfattning
Syftet med den här uppsatsen har varit att undersöka vikten av att
använda sig av både en not- och gehörsbaserad undervisning, för att i
största möjliga mån kunna möta så många elever som möjligt. Vi har
jämfört olika pedagogiska metoder, samt diskuterat kring hur barn lär.
Vi ställde oss frågorna: Varför bygger så stor del av lektionerna i
dagens musikskolor på notbaserad undervisning samt vilka för- och
nackdelar finns det med gehörs- resp. notbaserad undervisning? Vi
frågade oss också hur en mer varierad undervisning i musikskolan
skulle kunna vara utformad och varför när och hur noter bör införas?
Vi valde att använda oss av litteraturstudier i den här
uppsatsen. Detta därför att vi vid tidigare uppsatsskrivning ägnat oss
åt intervjustudier där resultatet av dessa intervjuer inte gav så
mycket som vi hade hoppats. Våra egna erfarenheter har spelat stor
roll och går som en röd tråd genom hela arbetet. Vi har valt att
avsluta med enbart en sammanfattning då diskussionen pågår genom hela
uppsatsen.
Vi har kommit fram till att en varierad undervisning kan öppna upp för
att möta fler barn och också skapa en mer lustfylld
undervisningsmiljö. För att koppla in de olika sinnena kan man som
lärare anpassa sin undervisning så att den kan möta fler barns behov.
Denna uppsats kan göra pedagoger mer medvetna om hur en varierad
undervisning kan tillgodose fler elevers behov. Den ger också, utifrån
ämnet, en överblick över hur barn lär.
Examinationsnivå
Student essay
Samlingar
Fil(er)
Datum
2009Författare
Hulltgren, Lina
Wallmyr, Stina
Nyckelord
0
Språk
sv