• English
    • svenska
  • English 
    • English
    • svenska
  • Login
View Item 
  •   Home
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Utbildnings- och forskningsnämnden för lärarutbildning, UFL, (-2010)
  • Kandidatuppsatser UFL(-2010)
  • View Item
  •   Home
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Utbildnings- och forskningsnämnden för lärarutbildning, UFL, (-2010)
  • Kandidatuppsatser UFL(-2010)
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Talguppet och Ropsucken - En kvalitativ studie av hur sångare upplever sig påverkas av två av Marianne Khosos sångövningar

Abstract
Metod och material I detta examensarbete har vi undersökt hur sångövningarna Talguppet och Ropsucken uppfattas av sångare och har med hjälp av intervjuer från sångelever, sångpedagogsstudenter och sångpedagoger med olika erfarenheter av sång och olika erfarenheter av dessa två övningar kommit närmare de svar vi har sökt. Det finns inte mycket tidigare forskning inom området. Vi har intervjuat Marianne Khoso, som är grundaren till dessa två övningar, och vi har samlat information från sångmetodikböcker, sångteknikböcker, forskning och tidigare examensarbeten som behandlar sång och sångundervisning. Resultat I våra intervjuer av sångelever, sångpedagogsstudenter och sångpedagoger har vi funnit huvudpunkter i deras svar som vi sedan har kategoriserat till ämnesindelningarna: Avspänning/kontakt med kropp, Grundröst utan genreschabloner, Medvetenhet om övning, Släppa kontrollen - närvaro – uttryck och Teknik/Talröst. Övningarna fick övergripande god respons av de som hade stor erfarenhet av övningarna. Slutsatsen av undersökningen blev att de flesta sångare uppfattar övningarna som effektiva hjälpmedel att använda för flera olika syften - bland annat för att utveckla teknik - men också för att släppa hämningar, lägga bort manér och för att känna sig avspänd vid sång. De tillfrågade sångpedagogerna uppfattar övningarna som komplexa, bra att använda för vissa specifika syften men med vissa brister. Betydelse för läraryrket Eftersom det existerar en mängd olikheter, erfarenheter och ideal kring sång vill vi belysa den fenomenologiska pedagogikens relevans för ett bättre lärande inom sångundervisningen, och som kan ge en vidgad syn på sångundervisningen i framtiden.
Degree
Student essay
URI
http://hdl.handle.net/2077/20027
Collections
  • Kandidatuppsatser UFL(-2010)
View/Open
gupea_2077_20027_1.pdf (246.4Kb)
Date
2009
Author
Dunsö, Lisa
Keywords
sång
röst
Genrelös teknik
sångundervisning
sån
Language
sv
Metadata
Show full item record

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
Atmire NV
 

 

Browse

All of DSpaceCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

My Account

LoginRegister

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
Atmire NV