dc.description.abstract | Metod och material
I detta examensarbete har vi undersökt hur sångövningarna Talguppet och Ropsucken
uppfattas av sångare och har med hjälp av intervjuer från sångelever,
sångpedagogsstudenter och sångpedagoger med olika erfarenheter av sång och olika
erfarenheter av dessa två övningar kommit närmare de svar vi har sökt. Det finns inte
mycket tidigare forskning inom området. Vi har intervjuat Marianne Khoso, som är
grundaren till dessa två övningar, och vi har samlat information från sångmetodikböcker,
sångteknikböcker, forskning och tidigare examensarbeten som behandlar sång och
sångundervisning.
Resultat
I våra intervjuer av sångelever, sångpedagogsstudenter och sångpedagoger har vi funnit
huvudpunkter i deras svar som vi sedan har kategoriserat till ämnesindelningarna:
Avspänning/kontakt med kropp, Grundröst utan genreschabloner, Medvetenhet om
övning, Släppa kontrollen - närvaro – uttryck och Teknik/Talröst.
Övningarna fick övergripande god respons av de som hade stor erfarenhet av övningarna.
Slutsatsen av undersökningen blev att de flesta sångare uppfattar övningarna som
effektiva hjälpmedel att använda för flera olika syften - bland annat för att utveckla
teknik - men också för att släppa hämningar, lägga bort manér och för att känna sig
avspänd vid sång.
De tillfrågade sångpedagogerna uppfattar övningarna som komplexa, bra att använda för
vissa specifika syften men med vissa brister.
Betydelse för läraryrket
Eftersom det existerar en mängd olikheter, erfarenheter och ideal kring sång vill vi belysa
den fenomenologiska pedagogikens relevans för ett bättre lärande inom
sångundervisningen, och som kan ge en vidgad syn på sångundervisningen i framtiden. | sv |