• English
    • svenska
  • svenska 
    • English
    • svenska
  • Logga in
Redigera dokument 
  •   Startsida
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Utbildnings- och forskningsnämnden för lärarutbildning, UFL, (-2010)
  • Kandidatuppsatser UFL(-2010)
  • Redigera dokument
  •   Startsida
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Utbildnings- och forskningsnämnden för lärarutbildning, UFL, (-2010)
  • Kandidatuppsatser UFL(-2010)
  • Redigera dokument
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Rösten och tanken, Sceniskt tal - en gestaltning och ett pedagogiskt arbete

Sammanfattning
Syfte: Syftet med arbetet har varit att undersöka hur jag i mitt sceniska förhållningssätt kan hitta verktyg till arbetet med min talröst. Huvudfrågor: Hur kan jag få rösten att fungera som en integrerad del av mitt sceniska gestaltande. Hur kan jag få talet att bli en förlängning av tanken? Metod: Jag har valt att dela upp arbetet i tre delar: 1) en konstnärlig gestaltning som dokumenterats på en CD, ) ett pedagogiskt arbete med en grupp skådespelarelever som utvärderats genom en enkät och 3) en skriftlig sammanfattning av och reflektion kring arbetet med anknytning till litteratur inom röst- och scenområdet. Resultat: Mitt arbete bekräftar mina tankar om att hur rösten fungerar är intimt förknippat med min handling på scenen och mina tankar kring och förståelsen av den text jag gestaltar. Det bekräftar att jag som röstpedagog har mycket att hämta i skådespelarens sätt att arbeta med sin gestaltning. I enkäten visade det sig dock att mina elever tenderade att endast referera till det sceniska och ibland inte såg kopplingen till talet. Det krävs längre tid än vi hade att disponera för att få det sceniska tänkandet och röstarbetet att fungera som en helhet. Betydelse för läraryrket: För teater- och röstlärare ger denna uppsats en inblick i hur en skådespelare arbetar med sin röst. Här finns också uppslag till konkreta övningar. Rösten och tanken ger också en möjlighet, för alla som har rösten som arbetsredskap, till djupare förståelse av talröstens beroende av den fysiska och psykologiska situationen.    
Examinationsnivå
Student essay
URL:
http://hdl.handle.net/2077/20028
Samlingar
  • Kandidatuppsatser UFL(-2010)
Fil(er)
gupea_2077_20028_1.pdf (356.3Kb)
Datum
2009
Författare
Norrby, Tore
Nyckelord
Talröst
sceniskt tal
tanken
närvaro
andning
Språk
sv
Metadata
Visa fullständig post

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
gup@ub.gu.se | Teknisk hjälp
Theme by 
Atmire NV
 

 

Visa

VisaSamlingarI datumordningFörfattareTitlarNyckelordDenna samlingI datumordningFörfattareTitlarNyckelord

Mitt konto

Logga inRegistrera dig

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
gup@ub.gu.se | Teknisk hjälp
Theme by 
Atmire NV