Den sociala praktikens organisering kring skrivandet i en wiki - nya villkor för elevers skrivande och samarbete
Abstract
Syfte:
Syftet är att studera hur den sociala praktiken kring elevers skrivande i en wikin är organiserad utifrån de
förändrade villkoren för skrivande och samarbete som wikin skapar. Uppsatsen avser belysa elevernas
gemensamma skrivprojekt, samt åsikter, motiv, idéer och andra faktorer som är delar av eller påverkar den
sociala praktikens organisering.
Metod
För att skapa en förståelse för den sociala praktiken när eleverna skriver gemensamma berättelser i en wikin, har
fokusgruppsamtal genomförts med sex elevgrupper. Samtalen genomfördes med elever i skolår åtta, på elevernas
skola. De transkriberades, kodades och analyserades genom att studera kvalitéer och avvikelser mellan
grupperna. För att skapa en bakgrund kring skola, elever och IT-användning intervjuades läraren. Elevernas wiki
studerades även inför fokusgruppsamtalen.
Resultat
Resultatet visar att eleverna utnyttjat mycket av den funktionalitet som wikin erbjuder i organisationen av sina
skrivprocesser. Eleverna har både valt att sitta i skolan och hemma, samt enskilt och tillsammans. Deras val för
detta motiveras av möjligheten att sitta själva i lugn och ro och möjligheten till kontakt med gruppen. Resultatet
visar på en komplexitet i elevernas uttryck för hur de samarbetat, som gör det svårt att utläsa hur mycket som
skett gemensamt och hur mycket som varit enskilda prestationer. Exempelvis beskriver eleverna att de använt
olika kommunikationskanaler, som MSN och e-post, för att hålla kontakten med gruppen när de suttit hemma
och skrivit. Wikin skapade alltså en skrivpraktik som sträckte sig utanför skolans väggar och som kunde
upprätthållas genom kommunikation genom olika medium. Genom möjligheten att publicera kunde eleverna
även nå en publik utanför skolan, men detta beskrivs inte som självklart av eleverna, och var inte något som
påverkade dem i skrivandet. Slutligen skapar wikis möjlighet för eleverna att ändra i andras text. Det framkom
att eleverna utnyttjade denna möjlighet inom den egna gruppen, men att det fanns outtalade normer för vad och
hur det var tillåtet att ändra och att ändringar i andra grupper inte ansågs tillåtet.
Relevans för läraryrket
Genom att skapa en förståelse för hur eleverna använt wikin i sina gemensamma skrivprojekt, och hur de
beskriver motiv för sin användning, kan en förståelse för de möjligheter och villkor wikin bidrar med i
undervisningssammanhang skapas. En sådan relevans är viktig för att lärare ska kunna implementera liknande
teknologier och undervisningsupplägg i undervisningen.
Degree
Student essay
Collections
View/ Open
Date
2009Author
Gårdsby, Annika
Keywords
Wiki
skrivande
samarbete
publicering
IT
Language
sv