Show simple item record

dc.contributor.authorGårdsby, Annikasv
dc.date.accessioned2009-04-08T10:32:36Z
dc.date.available2009-04-08T10:32:36Z
dc.date.issued2009sv
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/2077/20034
dc.description.abstractSyfte: Syftet är att studera hur den sociala praktiken kring elevers skrivande i en wikin är organiserad utifrån de förändrade villkoren för skrivande och samarbete som wikin skapar. Uppsatsen avser belysa elevernas gemensamma skrivprojekt, samt åsikter, motiv, idéer och andra faktorer som är delar av eller påverkar den sociala praktikens organisering. Metod För att skapa en förståelse för den sociala praktiken när eleverna skriver gemensamma berättelser i en wikin, har fokusgruppsamtal genomförts med sex elevgrupper. Samtalen genomfördes med elever i skolår åtta, på elevernas skola. De transkriberades, kodades och analyserades genom att studera kvalitéer och avvikelser mellan grupperna. För att skapa en bakgrund kring skola, elever och IT-användning intervjuades läraren. Elevernas wiki studerades även inför fokusgruppsamtalen. Resultat Resultatet visar att eleverna utnyttjat mycket av den funktionalitet som wikin erbjuder i organisationen av sina skrivprocesser. Eleverna har både valt att sitta i skolan och hemma, samt enskilt och tillsammans. Deras val för detta motiveras av möjligheten att sitta själva i lugn och ro och möjligheten till kontakt med gruppen. Resultatet visar på en komplexitet i elevernas uttryck för hur de samarbetat, som gör det svårt att utläsa hur mycket som skett gemensamt och hur mycket som varit enskilda prestationer. Exempelvis beskriver eleverna att de använt olika kommunikationskanaler, som MSN och e-post, för att hålla kontakten med gruppen när de suttit hemma och skrivit. Wikin skapade alltså en skrivpraktik som sträckte sig utanför skolans väggar och som kunde upprätthållas genom kommunikation genom olika medium. Genom möjligheten att publicera kunde eleverna även nå en publik utanför skolan, men detta beskrivs inte som självklart av eleverna, och var inte något som påverkade dem i skrivandet. Slutligen skapar wikis möjlighet för eleverna att ändra i andras text. Det framkom att eleverna utnyttjade denna möjlighet inom den egna gruppen, men att det fanns outtalade normer för vad och hur det var tillåtet att ändra och att ändringar i andra grupper inte ansågs tillåtet. Relevans för läraryrket Genom att skapa en förståelse för hur eleverna använt wikin i sina gemensamma skrivprojekt, och hur de beskriver motiv för sin användning, kan en förståelse för de möjligheter och villkor wikin bidrar med i undervisningssammanhang skapas. En sådan relevans är viktig för att lärare ska kunna implementera liknande teknologier och undervisningsupplägg i undervisningen.sv
dc.language.isosvsv
dc.subjectWikisv
dc.subjectskrivandesv
dc.subjectsamarbetesv
dc.subjectpubliceringsv
dc.subjectITsv
dc.titleDen sociala praktikens organisering kring skrivandet i en wiki - nya villkor för elevers skrivande och samarbetesv
dc.setspec.uppsokSocialBehaviourLawsv
dc.type.uppsokCsv
dc.contributor.departmentGöteborgs universitet/Sociologiska institutionenswe
dc.type.degreeStudent essaysv


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record