Visa enkel post

dc.contributor.authorAndersson, Alexandra
dc.contributor.authorKlingberg, Jonas
dc.date.accessioned2009-04-08T11:06:45Z
dc.date.available2009-04-08T11:06:45Z
dc.date.issued2009-04-08T11:06:45Z
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/2077/20035
dc.description.abstractBakgrund och problemformulering: Den rådande finanskrisen har medfört en ökad risk i alla affärsmässiga relationer. Detta är synnerligen påtagligt i tillverkande industrier där interorganisatoriska relationer dessutom är vanligt förekommande. I många relationer har den ena utav parterna ett maktövertag som möjliggör större inflytande över styrprocessens utformning, oavsett hur detta påverkar den svagare parten. Vidare har litteratur kring interorganisatorisk styrning historiskt sett tagit ett statiskt perspektiv. Finanskrisen har dock medfört ett förändringsbehov för styrprocessen och av denna anledning ser författarna en möjlighet att studera de dynamiska aspekterna av dessa relationers styrning. Studiens problemformulering är som följer: - Hur påverkas en stark kunds leverantörsstyrning i en marknadssituation där såväl dess egna, som leverantörernas, överlevnad är hotad? Syfte: Studien syftar till att förklara hur en stark kunds styrprocess kan förändras över tiden då exogena faktorer stör balansen på marknaden. Metod: Författarna har antagit en deduktiv forskningsansats där, baserat på tidigare litteratur, hypoteser kring finanskrisens påverkan formulerats. Dessa hypoteser har sedan testats i en fallstudie med kvalitativa intervjuer på olika organisationsnivåer hos två starka kunder inom tillverkningsindustrin. Resultat och slutsatser: Studien visar på en stramare användning av befintliga styrmedel. Dessutom har informell styrning fått en ökad betydelse, men endast för att upprätthålla transaktionell effektivitet. Alla relationer har utvecklats mot att bli mer marknadsmässiga. Två grundläggande krav för att stöd skall bli aktuellt, vilket innebär bibehållandet av tidigare relationsstruktur, har kunnat påvisas. Dessa rör leverantörens överlevnads- och motprestationsförmåga samt kundens möjlighet att allokera resurser till den specifika relationen. Faktorer som påverkar hur marknadsmässig relationen skall bli har identifierats som relaterade till produktens särdrag. I detta innefattas produktens betydelse för kunden, vilken leverantörskunskap och relationsspecifika investeringar som krävs samt tidshorisonten för ett eventuellt leverantörsbyte. Förslag till fortsatt forskning: Uppsatsen efterlyser framtida kvantitativa studier vilka kan testa studiens resultat. Då inga tecken på tätare samarbeten kunnat påvisas menar författarna att studier vilka fokuserar på en opåverkad kund, men av finanskrisen drabbade leverantörer, kan motiveras.en
dc.language.isosween
dc.relation.ispartofseriesEkonomistyrningen
dc.relation.ispartofseries08-09-45Men
dc.titleLeverantörsstyrning i kristider - Ska alla verkligen med?en
dc.typeText
dc.setspec.uppsokSocialBehaviourLaw
dc.type.uppsokD
dc.contributor.departmentGöteborg University/Department of Business Administrationeng
dc.contributor.departmentGöteborgs universitet/Företagsekonomiska institutionenswe
dc.type.degreeStudent essay


Filer under denna titel

Thumbnail

Dokumentet tillhör följande samling(ar)

Visa enkel post