• English
    • svenska
  • English 
    • English
    • svenska
  • Login
View Item 
  •   Home
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Department of Business Administration / Företagsekonomiska institutionen
  • Magisteruppsatser Företagsekonomiska institutionen
  • View Item
  •   Home
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Department of Business Administration / Företagsekonomiska institutionen
  • Magisteruppsatser Företagsekonomiska institutionen
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Förväntade effekter av ett IT-stöd för inköpsprocessen i Västra Götalandsregionen

Abstract
Bakgrund och problem: Inom Västra Götalandregionen (VGR) pågår idag en omfattande extern och intern handel. Beställningarna sker antingen via ett eller flera beställningssystem, via telefon, fax eller e-post. Internhandeln och fakturaprocessen är i huvudsak manuell med en obefintlig automatisering. Med bakgrund av detta har det uppstått ett behov av att effektivisera handelsflödena från beställning till betalning. Sedan en tid tillbaka drivs därför ett projekt med syfte att utveckla e-handel inom VGR. Inom projektet pågår nu ett arbete för att kravspecificera en avancerad e-handelslösning som syftar till att stödja hela inköpsprocessen. Vilka blir då effekterna av att implementera ett IT-stöd för inköpsprocessen? Tidigare forskning som är gjord på området är begränsad och är i stor utsträckning baserad på ett logiskt resonemang snarare än empiriska studier. Detta har lett fram till följande problemformulering: Vilka effekter kan förväntas uppstå för Västra Götalandsregionen vid en implementering av ett IT-stöd för inköpsprocessen? Syfte: Att identifiera och undersöka de förväntade effekterna av att införa ett IT-stöd för inköpsprocessen i Västra Götalandsregionen. Avgränsningar: Denna studie syftar inte till att i siffror försöka kvantifiera effekterna av en e-handelslösning. Metod: Då uppsatsens syfte är att beskriva effekter är detta en kvalitativ studie baserad på resultat från öppna samtalsintervjuer med representanter från VGR och tre stora företag med erfarenheter från olika e-handelslösningar. Resultatet från empirin har därefter analyserats mot den teoretiska referensramen som behandlar effekter av en e-handelslösning. Resultat och slutsatser: Slutsatsen av undersökningen är att införandet av ett IT-stöd för inköpsprocessen i VGR borde ge upphov till; lägre inköpspriser, ökad kvalitet i kärnverksamheten, direkta kostnadsbesparingar och minskad sårbarhet.
Degree
Student essay
URI
http://hdl.handle.net/2077/20317
Collections
  • Magisteruppsatser Företagsekonomiska institutionen
View/Open
gupea_2077_20317_1.pdf (1.062Mb)
Date
2009-05-26
Author
Lundberg, Viktor
Westerberg, Anton
Series/Report no.
Ekonomistyrning
08-09-55M
Language
swe
Metadata
Show full item record

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
Atmire NV
 

 

Browse

All of DSpaceCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

My Account

LoginRegister

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
Atmire NV