Show simple item record

dc.contributor.authorDanielson, Pontusswe
dc.date.accessioned2003-12-15swe
dc.date.accessioned2007-01-17T03:03:59Z
dc.date.available2007-01-17T03:03:59Z
dc.date.issued2002swe
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/2077/2032
dc.description.abstractResumé I uppsatsen analyserar författaren vilka konsekvenser det s.k. mönsterdirektivet (98/71/EG) och förordningen om gemenskapsformgivning (nr 6/2002) får för svenska företags möjligheter att skydda design och formgivna produkter. Uppsatsen inleds med en bakgrund till rättsharmoniseringen där författaren bland annat redogör för vilken funktion design kan ha i näringslivet samt ger en allmän översikt över den svenska mönsterrätten som den såg ut fram till den 1 juli 2002. Därefter följer en strikt juridisk analys av hur direktivet och förordningen förändrar förutsättningarna att skydda design i Sverige. Uppsatsen avslutas med en diskussion om hur harmoniseringen påverkar svenska företags strategiska möjligheter att kommersialisera design, både på den svenska och på den europeiska marknaden. Sökord Design, formgivning, formskydd, gemenskapsformgivning, harmonisering, immaterialrätt, mönster, mönsterdirektivet, mönsterrätt, mönsterskyddswe
dc.format.extent396119 bytes
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.language.isoenswe
dc.titleEtt harmoniserat designskydd - Nya förutsättningar för svenskt näringslivswe
dc.setspec.uppsokSocialBehaviourLawswe
dc.type.uppsokDswe
dc.contributor.departmentGöteborgs universitet/Juridiska institutionenswe
dc.contributor.departmentGöteborg University/Department of Laweng
dc.type.degreeStudent essayswe
dc.gup.originGöteborg University. School of Business, Economics and Lawswe
dc.gup.epcid3263swe


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record