Intern kontroll - Förståelse-en del av kontrollmiljön
Sammanfattning
Bakgrund och problemdiskussion Ett flertal företagsskandaler har ägt rum i modern tid, bland andra Enron och Worldcom. Följden har blivit regleringar i form av SOX i USA, åttonde direktivet inom EU och Svensk kod för bolagsstyrning i Sverige. Dessa betonar bolagets interna kontroller, vilka syftar till att hantera och kontrollera företagets risker. Det är i hög grad de anställda som utför kontrollmomenten och därför anser vi det intressant att undersöka hur de uppfattar och förstår de interna kontrollerna. Syfte Rapportens syfte är att för de personer som är ansvariga för utformning och uppföljning av intern kontroll belysa hur kontrollerna kan förstås av personalen. Därtill vill vi kartlägga vilka skillnader som kan föreligga mellan ansvariges syfte med de interna kontrollerna och den uppfattning som den som utför momentet har samt vad det kan bero på. Avgränsningar Uppsatsens syfte är inte att klargöra vilka konsekvenser som faktiskt kan uppstå på grund av interna kontrollers vara eller icke vara. Vi undersöker inte heller om kontrollerna faktiskt utförs bättre av konsekvensmedvetna medarbetare. Vi ämnar inte undersöka alla kontroller som finns på ett företag utan inriktar oss på sådana kontroller som på något sätt påverkar siffrorna i redovisningen. Metod Rapporten bygger på en kvalitativ studie med intervjuer som underlag för empirin. Den fenomenografiska ansatsen används för intervjuer och en del av analysen och undersöker respondenternas uppfattningar om intern kontroll. För att analysera svaren vidare för vi i analysdel två tillbaka svaren till en kontext där faktorer som position på företaget och personernas bakgrund diskuteras. Under den här delen av analysen väver vi in delar av referensramen som behandlar kontrollmiljö, kommunikation och förståelse. Analys och slutsatser Vi har identifierat fyra kategorier av hur intern kontroll kan förstås; Egen, Företaget, Intressenter samt Lagar och regleringar. Alla respondenter placerar sig i minst en kategori och en påverkande faktor till respondenternas placeringar kan vara vilka arbetsuppgifter personen utför. De anställdas förståelse är en del av den kontrollmiljö som intern kontroll har sin grund i. Medarbetarna och cheferna är överlag någorlunda samstämmiga i frågan om syftet med deras interna kontroller. En anledning till detta tror vi kan vara att samtliga företag är relativt små och därför har medarbetarna daglig kontakt med varandra.
Examinationsnivå
Student essay
Fil(er)
Datum
2009-06-04Författare
Hansson, Mira
Johansson, Anna
Serie/rapportnr.
Externredovisning och företagsanalys
08-09-61M
Språk
swe