dc.contributor.author | Törnqvist, Rebecca | |
dc.date.accessioned | 2009-06-16T10:42:17Z | |
dc.date.available | 2009-06-16T10:42:17Z | |
dc.date.issued | 2009-06-16T10:42:17Z | |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/2077/20418 | |
dc.description | Folkhälsovetenskapligt program | en |
dc.description.abstract | Introduktion: En studie och utvärdering av kursen Livskunskap bland elever på Gullmarsgymnasiet i Lysekil. Kursens syfte är att utveckla elevers sociala och emotionella kompetens, utveckla självkänsla och självförtroende samt skapa goda förutsättningar för eleverna att ha goda relationer med andra människor.
Syfte: Huvudsakligt syfte med denna uppsats är att undersöka om utbildningsinsatsen Livskunskap varit en bra åtgärd för att påverka ungdomars hälsa samt se om det finns könsskillnader i svaren. Ytterligare syfte är att undersöka lärarnas intryck av kursen.
Metod: En kvantitativ enkätundersökning bland alla deltagande elever och lärare som deltog i kursen under hösten 2008.
Resultat: Enligt de resultat som studien visar är Livskunskap inte helt effektiv för att påverka ungdomars hälsa. Statistiska signifikanta könsskillnader har heller inte kunnat påvisas i svaren. På grund av lågt deltagande bland lärarna kunde inte en jämförande analys mellan elever och lärare göras. | en |
dc.subject | Livskunskap, hälsa, hälsofrämjande arbete, social och emotionell kompetens | en |
dc.subject | livskunskap, health, health promotion settings, social and emotional competence | en |
dc.title | Livskunskap - en lyckad utbildningsinsats? | en |
dc.title.alternative | Livskunskap - a successful educational intervention? | en |
dc.type | Text | |
dc.setspec.uppsok | Medicine | |
dc.type.uppsok | C | |
dc.contributor.department | Göteborg University/Department of Medicine | eng |
dc.contributor.department | Göteborgs universitet/Institutionen för medicin | swe |
dc.type.degree | Student essay | |