Livskunskap - en lyckad utbildningsinsats?
Livskunskap - a successful educational intervention?
Sammanfattning
Introduktion: En studie och utvärdering av kursen Livskunskap bland elever på Gullmarsgymnasiet i Lysekil. Kursens syfte är att utveckla elevers sociala och emotionella kompetens, utveckla självkänsla och självförtroende samt skapa goda förutsättningar för eleverna att ha goda relationer med andra människor.
Syfte: Huvudsakligt syfte med denna uppsats är att undersöka om utbildningsinsatsen Livskunskap varit en bra åtgärd för att påverka ungdomars hälsa samt se om det finns könsskillnader i svaren. Ytterligare syfte är att undersöka lärarnas intryck av kursen.
Metod: En kvantitativ enkätundersökning bland alla deltagande elever och lärare som deltog i kursen under hösten 2008.
Resultat: Enligt de resultat som studien visar är Livskunskap inte helt effektiv för att påverka ungdomars hälsa. Statistiska signifikanta könsskillnader har heller inte kunnat påvisas i svaren. På grund av lågt deltagande bland lärarna kunde inte en jämförande analys mellan elever och lärare göras.
Examinationsnivå
Student essay
Övrig beskrivning
Folkhälsovetenskapligt program
Fil(er)
Datum
2009-06-16Författare
Törnqvist, Rebecca
Nyckelord
Livskunskap, hälsa, hälsofrämjande arbete, social och emotionell kompetens
livskunskap, health, health promotion settings, social and emotional competence