Show simple item record

dc.contributor.authorLarsson, Anne-Charlotte
dc.date.accessioned2009-06-16T18:33:01Z
dc.date.available2009-06-16T18:33:01Z
dc.date.issued2009-06-16T18:33:01Z
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/2077/20423
dc.description.abstractBakgrund: Äldre multisjuka patienter har ofta återkommande vård- och omsorgsbehov och söker slutenvården.En viktig del i helheten är vad som händer patienten efter utskrivning från sjukhus. Den fortsatta vård- och omsorgen planeras vid den så kallade samordnade vårdplaneringen. För att kunna deltaga aktivt vid denna planering är det av stort värde att patient och anhörig är välinformerade. Syfte: Syftet med studien var att lyfta fram och belysa hur äldre multisjuka patienter och deras anhöriga förbereds inför den samordnade vårdplaneringen samt hur goda lärsituationer skapas. Metod: Datainsamlingen skedde genom kvalitativa intervjuer, utgående från en ickestandardiserad ansats med öppna frågor. Totalt intervjuades fem personer vid en geriatrisk klinik inom specialistsjukvården. Samtliga var kvinnor och utbildade sjuksköterskor med ansvar för vårdplanering. Resultat: Resultatet har systematiserats genom teman relaterade till att inventera kunskapsbehov, genom frågor från patient och anhörig och bedömning av kunskapsbehov. Tillfredsställa kunskapsbehov, utifrån kunskap och kompetens, uppdrag och roll ansvarsgränser, pedagogiska ställningstagande samt patientens förutsättningar. Lärsituationer, ankomstsamtalet, vardagliga samtalet, vårdplaneringsmötet och utskrivningstillfället beskrivs som optimala tillfällen för lärande. Dagens korta vårdtider och ansvarsgränser är viktiga utvecklingsområden. Slutsats: En slutsats var att förbereda någon, inför något, handlar om att möta dennes behov av att veta och förstå. Genom att möta patient och anhörigas kunskapsbehov skapas möjlighet för deras delaktighet i planeringen av den fortsatta vården. Det framkom också utvecklingsbehov av att tydliggöra ansvarsgränser och skapa bättre lärsituationer för samtal med patient och anhörig. Nyckelord: sårbara äldre, inskrivning på sjukhus, omvårdnad, utskrivning från sjukhusen
dc.language.isosween
dc.titlePedagogik i praktik - att förbereda äldre multisjuka patienter inför samordnad vårdplaneringen
dc.typeText
dc.setspec.uppsokMedicine
dc.type.uppsokC
dc.contributor.departmentGöteborgs universitet/Institutionen för vårdvetenskap och hälsaswe
dc.contributor.departmentGöteborgs universitet/Institute of Health and Care Scienceseng
dc.type.degreeStudent essayeng


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record