• English
    • svenska
  • English 
    • English
    • svenska
  • Login
View Item 
  •   Home
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Institute of Health and Care Sciences / Institutionen för vårdvetenskap och hälsa
  • C-uppsatser (- 2009)
  • View Item
  •   Home
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Institute of Health and Care Sciences / Institutionen för vårdvetenskap och hälsa
  • C-uppsatser (- 2009)
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Pedagogik i praktik - att förbereda äldre multisjuka patienter inför samordnad vårdplanering

Abstract
Bakgrund: Äldre multisjuka patienter har ofta återkommande vård- och omsorgsbehov och söker slutenvården.En viktig del i helheten är vad som händer patienten efter utskrivning från sjukhus. Den fortsatta vård- och omsorgen planeras vid den så kallade samordnade vårdplaneringen. För att kunna deltaga aktivt vid denna planering är det av stort värde att patient och anhörig är välinformerade. Syfte: Syftet med studien var att lyfta fram och belysa hur äldre multisjuka patienter och deras anhöriga förbereds inför den samordnade vårdplaneringen samt hur goda lärsituationer skapas. Metod: Datainsamlingen skedde genom kvalitativa intervjuer, utgående från en ickestandardiserad ansats med öppna frågor. Totalt intervjuades fem personer vid en geriatrisk klinik inom specialistsjukvården. Samtliga var kvinnor och utbildade sjuksköterskor med ansvar för vårdplanering. Resultat: Resultatet har systematiserats genom teman relaterade till att inventera kunskapsbehov, genom frågor från patient och anhörig och bedömning av kunskapsbehov. Tillfredsställa kunskapsbehov, utifrån kunskap och kompetens, uppdrag och roll ansvarsgränser, pedagogiska ställningstagande samt patientens förutsättningar. Lärsituationer, ankomstsamtalet, vardagliga samtalet, vårdplaneringsmötet och utskrivningstillfället beskrivs som optimala tillfällen för lärande. Dagens korta vårdtider och ansvarsgränser är viktiga utvecklingsområden. Slutsats: En slutsats var att förbereda någon, inför något, handlar om att möta dennes behov av att veta och förstå. Genom att möta patient och anhörigas kunskapsbehov skapas möjlighet för deras delaktighet i planeringen av den fortsatta vården. Det framkom också utvecklingsbehov av att tydliggöra ansvarsgränser och skapa bättre lärsituationer för samtal med patient och anhörig. Nyckelord: sårbara äldre, inskrivning på sjukhus, omvårdnad, utskrivning från sjukhus
Degree
Student essay
URI
http://hdl.handle.net/2077/20423
Collections
  • C-uppsatser (- 2009)
View/Open
gupea_2077_20423_1.pdf (400.1Kb)
Date
2009-06-16
Author
Larsson, Anne-Charlotte
Language
swe
Metadata
Show full item record

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
Atmire NV
 

 

Browse

All of DSpaceCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

My Account

LoginRegister

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
Atmire NV