Pedagogik i praktik - att förbereda äldre multisjuka patienter inför samordnad vårdplanering
Abstract
Bakgrund: Äldre multisjuka patienter har ofta återkommande vård- och omsorgsbehov och
söker slutenvården.En viktig del i helheten är vad som händer patienten efter utskrivning från
sjukhus. Den fortsatta vård- och omsorgen planeras vid den så kallade samordnade
vårdplaneringen. För att kunna deltaga aktivt vid denna planering är det av stort värde att
patient och anhörig är välinformerade.
Syfte: Syftet med studien var att lyfta fram och belysa hur äldre multisjuka patienter och
deras anhöriga förbereds inför den samordnade vårdplaneringen samt hur goda lärsituationer
skapas.
Metod: Datainsamlingen skedde genom kvalitativa intervjuer, utgående från en ickestandardiserad
ansats med öppna frågor. Totalt intervjuades fem personer vid en geriatrisk
klinik inom specialistsjukvården. Samtliga var kvinnor och utbildade sjuksköterskor med
ansvar för vårdplanering.
Resultat: Resultatet har systematiserats genom teman relaterade till att inventera
kunskapsbehov, genom frågor från patient och anhörig och bedömning av kunskapsbehov.
Tillfredsställa kunskapsbehov, utifrån kunskap och kompetens, uppdrag och roll
ansvarsgränser, pedagogiska ställningstagande samt patientens förutsättningar. Lärsituationer,
ankomstsamtalet, vardagliga samtalet, vårdplaneringsmötet och utskrivningstillfället beskrivs
som optimala tillfällen för lärande. Dagens korta vårdtider och ansvarsgränser är viktiga
utvecklingsområden.
Slutsats: En slutsats var att förbereda någon, inför något, handlar om att möta dennes behov
av att veta och förstå. Genom att möta patient och anhörigas kunskapsbehov skapas möjlighet
för deras delaktighet i planeringen av den fortsatta vården. Det framkom också utvecklingsbehov
av att tydliggöra ansvarsgränser och skapa bättre lärsituationer för samtal med patient
och anhörig.
Nyckelord: sårbara äldre, inskrivning på sjukhus, omvårdnad, utskrivning från sjukhus
Degree
Student essay