• English
    • svenska
  • svenska 
    • English
    • svenska
  • Logga in
Redigera dokument 
  •   Startsida
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Department of Business Administration / Företagsekonomiska institutionen
  • Kandidatuppsatser Företagsekonomiska institutionen
  • Redigera dokument
  •   Startsida
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Department of Business Administration / Företagsekonomiska institutionen
  • Kandidatuppsatser Företagsekonomiska institutionen
  • Redigera dokument
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Genomströmning på kurser i redovisning - Kursdesignens påverkan på kursresultat

Sammanfattning
Bakgrund och problem: Svenska universitet och högskolor har ett, av staten, givet spelrum vad gäller utformning av utbildningar. Det finns centrala riktlinjer för hur utbildningen bör se ut men det är upp till varje enskilt lärosäte att tolka de övergripande mål som finns. Ett cent-ralt begrepp, tätt kopplat till detta, är genomströmning då denna ofta används som indikator på resultatet av utbildningen. Hur lärosätena väljer att hantera de av staten givna incitamenten gör att utformningen av utbildningen kan variera genom att de, för genomströmningen, påver-kande designelementen hanteras på olika sätt. Detta har lett oss fram till följande frågeställ-ning: Finns det en korrelation mellan designelement och genomströmning på grundkur-ser i redovisning? Syfte: Att testa och analysera korrelationer mellan identifierade designelement och genom-strömningen på kurser i grundläggande externredovisning samt grundläggande ekonomistyr-ning eller motsvarande på civilekonomprogram alternativt kandidatprogram inom ekonomi i Sverige. Metod: Vi har undersökt grundkurser i grundläggande externredovisning samt ekonomistyr-ning eller motsvarande vid ett givet tillfälle under 2008 på civilekonomprogram alternativt kandidatprogram i ekonomi i Sverige. Vi har i vår uppsats använt oss av både primär och se-kundär data. Insamlingen har skett genom granskning av publicerad data på kurshemsidor samt mail- och telefonintervjuer med nyckelpersoner för kurserna. Vi har vidare ställt upp åtta hypoteser som vi genom att utföra en stegvis regression på våra insamlade data förkastat eller accepterat. Resultat och slutsatser: Resultaten visar att helfart/halvfart är det designelement som star-kast kan förklara genomströmningen på valda kurser. Vidare indikerar resultaten att kurser där kursansvarig lärare har disputerat samt kurser där en lägre godkändgräns på tentamen används har högre genomströmning medan ett högre antal timmar per student ger en lägre genom-strömning. Tendenserna i vår studie antyder därmed en korrelation mellan designelement och genomströmning för våra valda kurser. Förslag till fortsatt forskning: Vidare forskning skulle kunna syfta till att studera design-elementen utifrån ett större urval av mätobjekt för att på ett mer tillförlitligt sätt kunna säker-ställa designelementens påverkan. Även studier rörande fler designelement hade behövts för att utreda vilka designelement som påverkar genomströmning. För att dra slutsatser av mer allmän art måste studier i fler kontext än vår göras då variationer med hög sannolikhet före-kommer.
Examinationsnivå
Student essay
URL:
http://hdl.handle.net/2077/20430
Samlingar
  • Kandidatuppsatser Företagsekonomiska institutionen
Fil(er)
gupea_2077_20430_1.pdf (1.262Mb)
Datum
2009-06-17
Författare
Lerge, Emelie
Bielinski, Patricia
Serie/rapportnr.
Ekonomistyrning
08-09-80
Språk
swe
Metadata
Visa fullständig post

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
gup@ub.gu.se | Teknisk hjälp
Theme by 
Atmire NV
 

 

Visa

VisaSamlingarI datumordningFörfattareTitlarNyckelordDenna samlingI datumordningFörfattareTitlarNyckelord

Mitt konto

Logga inRegistrera dig

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
gup@ub.gu.se | Teknisk hjälp
Theme by 
Atmire NV