dc.contributor.author | Stenberg, Emma | |
dc.date.accessioned | 2009-06-25T07:55:27Z | |
dc.date.available | 2009-06-25T07:55:27Z | |
dc.date.issued | 2009-06-25T07:55:27Z | |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/2077/20498 | |
dc.description.abstract | Syftet med studien är att undersöka vad undervisningsmetoder som tar fasta på praktiska och fysiska moment i undervisning bidrar med vid andraspråksundervisning.
Studien genomförs med en kvalitativ intervjumetod genom intervjuer med utvalda pedagoger som arbetar utifrån undervisningsmetoder där praktiska och fysiska moment är frekventa. Pedagogernas syfte och val av undervisningsmetod har genom klassrumsobservation och elevintervjuer analyserats ur ett hermeneutiskt perspektiv. Genom klassrumsobservationerna undersöks hur pedagogernas syfte med övningarna faller ut i klassrumsmiljö. Genom elevintervjuer visar studien elevperspektivet på undervisningsmetoderna.
Undersökningen visar hur inlärningsmiljö, motivation och interaktion påverkas av praktiska och fysiska inslag i andraspråksundervisningen. Resultatet exemplifierar hur praktiska och fysiska undervisningsmetoder motiverar nyanlända elever till att våga använda språket, skapar en trygg och tillåtande inlärningsmiljö samt påverkar interaktionen i klassrummet positivt. | en |
dc.language.iso | swe | en |
dc.subject | nyanlända elever | en |
dc.subject | inlärningsmiljö | en |
dc.subject | undervisningsmetoder | en |
dc.title | Vägen till språket genom kroppen - Praktiska och fysiska undervisningsmetoder vid andraspråksundervisning för nyanlända elever på olika skolstadier | en |
dc.type | Text | |
dc.setspec.uppsok | HumanitiesTheology | |
dc.type.uppsok | M2 | |
dc.contributor.department | University of Gothenburg/Department of Swedish | eng |
dc.contributor.department | Göteborgs universitet/Institutionen för svenska språket | swe |
dc.type.degree | Student essay | |