• English
    • svenska
  • English 
    • English
    • svenska
  • Login
View Item 
  •   Home
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Department of Business Administration / Företagsekonomiska institutionen
  • Magisteruppsatser Företagsekonomiska institutionen
  • View Item
  •   Home
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Department of Business Administration / Företagsekonomiska institutionen
  • Magisteruppsatser Företagsekonomiska institutionen
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Försäkrat Intresse. En studie av kostnadsmatchning i försäkringsbranschen

Abstract
Bakgrund och problem: I kristider är det extremt viktigt att veta att ett företag har en produkt som kunderna efterfrågar och värdesätter. Speciellt när det gäller tjänster som är föga konkreta är det väsentligt att ha en medvetenhet om vad kunden efterfrågar och vad det kostar att skapa det. Ett företags resurser måste allokeras för att matcha det värdeskapande som kunden uppfattar som mervärde. Syfte: Syftet med denna studie är att skapa en modell eller ett ramverk för att undersöka resursmatchning i ett tjänstföretag. Studien ska ge riktlinjer om hur ett företag kan matcha sina kostnader mot det kunden värdesätter med produkten. Vidare ska studien beröra hur denna matchning kan analyseras och användas som beslutsunderlag rörande kostnadsstyrningen i företaget. Avgränsningar: Uppsatsen är fokuserad på tjänstesektorn och specifikt försäkringsbranschen. Utöver detta dras även en gräns vid bilförsäkringar eftersom det är en relativt konkret produkt. Slutligen studeras endast säljsidan av försäkringsbolaget eftersom det är denna som måste skapa värde innan kunden faktiskt nyttjat produkten. Metod: Studiens modell grundar sig på djupgående intervjuer för att identifiera de värden som strävas efter att skapas av företaget. Vidare används enkätundersökningar för att samla in de data som modellen kräver för att användas. Utöver detta har sekundärdata samlats in och valts ut att ligga som grund och motivering till modellens utformande. Resultat och slutsatser: Studiens slutsatser och resultat visar hur man kan använda modellen för att matcha kostnader mot det värde som skapas. Som en del på väg mot detta visar även modellen på problemområden där det finns oegentligheter i förhållandena mellan kunder, ledning och kundcenter, det vill säga att modellen visar var företaget är utmärkande effektivt och vad som måste ses över och förbättras. Två vägar till förbättring behandlas av modellen, antingen effektiviseras värdeskapandet eller så justeras resursallokering till en mer optimal nivå. Förslag till fortsatt forskning: Det vore intressant att undersöka tidsaspekten, det vill säga modellens tillämpning över tid. Vidare borde större vikt och analys av olika kundsegment vara ett nyttigt tillskott till modellen. Även antagandet om en avtagande marginaleffekt på kundnöjdhet borde kunna appliceras på modellen för att utveckla dess analytiska träffsäkerhet.
Degree
Student essay
URI
http://hdl.handle.net/2077/20505
Collections
  • Magisteruppsatser Företagsekonomiska institutionen
View/Open
gupea_2077_20505_1.pdf (369.8Kb)
Date
2009-06-25
Author
Landelius, Fredrik
Keywords
Kostnadsstyrning, resursallokering, värdeskapande, värdematchning
Series/Report no.
Ekonomistyrning
08-09-103M
Language
swe
Metadata
Show full item record

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
Atmire NV
 

 

Browse

All of DSpaceCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

My Account

LoginRegister

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
Atmire NV