Show simple item record

dc.contributor.authorKarlenäs, Mio
dc.date.accessioned2009-06-29T11:06:01Z
dc.date.available2009-06-29T11:06:01Z
dc.date.issued2009-06-29T11:06:01Z
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/2077/20535
dc.description.abstractI en allt mer digitaliserad värld och med ett vidgat textbegrepp, som ställer ökade krav på läsare och skribenter krävs nya verktyg för att stödja lärandet. Den här uppsatsen undersöker vad en wiki, ett av många Web 2.0 verktyg, kan tillföra till ett skrivprojekt med genren faktatexter i fokus. Studien har ett sociokulturellt perspektiv och är inspirerad av designforskning, en del av etnografisk forskningspraxis. Arbetet har begränsats till att följa en klass arbete under cirka två månader. Intresset har, förutom på wikins för- och nackdelar, legat på interaktionen mellan eleverna, lärarnas handledning och på det arbetssätt som lärarna designat för klassen. Slutsatsen av studien är att wikin tillfört en publik, underlättat lärarnas hanterande av elevernas alster och genom wikins diskussionsfunktion introducerat eleverna i akademiskt skrivande.en
dc.language.isosween
dc.relation.ispartofseriesReport/Department of Applied Information Technologyen
dc.relation.ispartofseries2009:049en
dc.titleGenreskrivande i wiki-form: En studie av ett skrivprojekt i grundskolanen
dc.title.alternativeGenre writing on a wiki: A study of a writing project in the elementary schoolen
dc.typeTexteng
dc.setspec.uppsokTechnology
dc.type.uppsokD
dc.contributor.departmentIT-universitetet i Göteborg/Tillämpad informationsteknologiswe
dc.contributor.departmentIT University of Gothenburg /Applied Information Technologyeng
dc.type.degreeStudent essay


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record