• English
    • svenska
  • svenska 
    • English
    • svenska
  • Logga in
Redigera dokument 
  •   Startsida
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Department of Applied Information Technology / Institutionen för tillämpad informationsteknologi
  • Kandidatuppsatser/Bachelor theses / Institutionen för tillämpad informationsteknologi
  • Redigera dokument
  •   Startsida
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Department of Applied Information Technology / Institutionen för tillämpad informationsteknologi
  • Kandidatuppsatser/Bachelor theses / Institutionen för tillämpad informationsteknologi
  • Redigera dokument
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Tidsbokning som Intelligent system Konsten att uppskatta tid

Time booking as an intelligent system The art of estimating time

Sammanfattning
Ett av de mest grundläggande problemen som människan har försökt att lösa med hjälp av artificiell intelligens, är bedömning och schemaläggning av tid. Anledningen till detta är att tidsoptimering kan leda till en effektivare verksamhet och leda till kostnadsbesparingar. Med Internet finns nya möjligheter för elektronisk tidsbokning, men alla typer av kunder kräver inte samma tidsåtgång, vilket leder till problematik för företagen gällande uppskattning och bedömning av tid. En vanlig lösning på problemet är att tillämpa ett så kallat expertsystem. Ett expertsystem besvarar frågor från användaren genom att dra logiska slutsatser baserade på fördefinierade regler och en lagrad kunskapsbas. Med hjälp av personas, det vill säga fiktiva användarmodeller med avsikt att kartlägga ens verkliga kunders behov, mål och vanor, kan man dessutom öka systemets konsulteringsprecision. Den här uppsatsen är en kvalitativ studie med avsikt att utreda vilka komponenter som ett tidsbokningssystem bör ha för att kunna bedöma tidsåtgång utifrån olika kunders specifika behov och hur detta kan lagras i ett intelligent system. För att kunna besvara frågeställningen genomfördes tre stycken kvalitativa intervjuer med experter från olika branscher där fokus ligger på unika klientbehandlingar och där kundens behov styr behandlingsform. De empiriska frågorna baserade sig på vår teoretiska utgångspunkt där vi funnit och valt ut ett antal övergripande teman, i ett försök att utröna om de utvalda respondenterna kan urskilja olika kundtyper, dessa kundtypers behov och hur detta påverkar varje kunds unika tidsåtgång. Det övergripande resultatet av undersökningen är att varje konsult vill ha kontroll på sin egen verksamhet och försöka styra kundernas bokningar efter eget tycke. För att på bästa sätt uppnå en optimal tidsuppskattning genomförs en grundlig kartläggning av kunders behov. För detta behövs standardiserade frågor och expertkunskap. Ett problem som tillämpning av expertsystem kan lösa.
Examinationsnivå
Kandidatuppsats
Bachelor thesis
URL:
http://hdl.handle.net/2077/20540
Samlingar
  • Kandidatuppsatser/Bachelor theses / Institutionen för tillämpad informationsteknologi
Fil(er)
gupea_2077_20540_1.pdf (848.6Kb)
Datum
2009-06-30
Författare
Hultqvist, Johan
Johansson, Mattias
Nyckelord
Artificiell intelligens
människa- datorinteraktion
expertsystem
personas
planering
schemaläggning
tidsbokning
Serie/rapportnr.
Report/Department of Applied Information Technology
2009:036
Språk
swe
Metadata
Visa fullständig post

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
gup@ub.gu.se | Teknisk hjälp
Theme by 
Atmire NV
 

 

Visa

VisaSamlingarI datumordningFörfattareTitlarNyckelordDenna samlingI datumordningFörfattareTitlarNyckelord

Mitt konto

Logga inRegistrera dig

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
gup@ub.gu.se | Teknisk hjälp
Theme by 
Atmire NV