IT-stöd för mikroföretag inom tjänstesektorn Hur frisörbranschen kan använda sig av IT för att stödja sin verksamhet
IT support for micro-enterprises in the service sector How the hairdressing industry can apply the benefits of IT to support it’s activities
Sammanfattning
Studier har visat att mikroföretag inom tjänstesektorn ofta är ganska eftersatta i sin ITanvändning
i förhållande till större företag. Vi ser därför ett behov av att undersöka hur
IT kan användas för att stödja mikroföretag inom tjänstesektorn.
Vi har genom induktivt arbete utfört fem intervjuer för att undersöka hur IT kan
användas för att stödja arbetet inom mikroföretag i tjänstesektorn, där vi valt att titta på
frisörbranschen som exempel. Utifrån det resultat vi samlat in har vi utvecklat en ITbaserad
systemprototyp i nära samarbete med salongerna. Vårt syfte med prototypen
har varit att utvärdera huruvida de designförslag som vi framställde täckte deras ITbehov.
Genom att utvärdera vår prototyp, ihop med slutanvändare, har vi fått ut
värdefull information som hjälpt till att designa en IT‐lösning som i hög grad stödjer
deras arbetssituation.
Vår studie pekar på att de befintliga systemen inom frisörbranschen idag inte är så
användbara som de skulle kunna vara. Den visar även att det går att utveckla mer
användbara system genom att studera användarnas arbetspraktik och utgå från ett
användarcentrerat utvecklingsperspektiv. Detta är även något som vi tror går att
genaralisera till andra mikroföretag inom tjänstesektorn.
Examinationsnivå
Kandidatuppsats
Bachelor thesis
Fil(er)
Datum
2009-06-30Författare
Henriksson, Johan
Löfholm, Karl
Persson, Thomas
Nyckelord
tjänstesektorn
mikroföretag
IT‐användning
frisörbranschen
prototyp
användarcentrerad systemutveckling
Serie/rapportnr.
Report/Department of Applied Information Technology
2009:035
Språk
swe