dc.contributor.author | Maxe, Sofia | |
dc.contributor.author | Bergsten, Anna | |
dc.date.accessioned | 2009-06-30T06:36:38Z | |
dc.date.available | 2009-06-30T06:36:38Z | |
dc.date.issued | 2009-06-30T06:36:38Z | |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/2077/20551 | |
dc.description.abstract | Med utgångspunkt i att e-handeln ökat markant de senaste åren, samt att vi tror att en
webbutiks framgång ligger i webbsidans användarvänlighet och unikum, avser vi studera
hur en nischad modebutik kan nyttja dagens teknik för att bli mer framgångsrik. Studien
finner grund i ett antal semistrukturerade intervjuer samt en fallstudie av befintliga
webbutiker. Med vår teoretiska referensram har vi noga analyserat det insamlade
material vilket vi erhållit under intervjuerna och fallstudien. Den teoretiska referensramen
baseras på teorier vilka behandlar webbdesign och användarvänlighet. Studien bygger
på teorierna Universal Design, Social Actor, designprinciper/designmönster samt det
mänskliga systemet. Teorierna, gemensamt med resultatet av intervjuerna och
fallstudien, ligger till grund för de slutsatser vi kommit fram till. En bearbetning av
insamlad data har lett till att fyra framgångsfaktorer har identifierats. Att kunderna känner
sig trygga med vad som kommer att levereras har visat sig vara en bidragande faktor till
varför många kunder väljer att handla i en webbutik. Ytterligare en framgångsfaktor
ligger i en bred målgrupp, där fler kunder upplever sig tillhöra kundsegmentet. Att bjuda
kunderna på kunskap är en betydelsefull framgångsfaktor som visat att det är möjligt att
attrahera människor till att bli trogna användare. För en nischad modebutik med
exklusivitet och unikum som grundstenar är det av största vikt att ha en användarvänlig
webbutik, vilken är tillgänglig för alla. Anpassning till Web 2.0 är nödvändig, men att
släppa in användaren i form av okontrollerad interaktivitet skulle i uppdragsgivarens fall
påverka företagets image negativt. Baserat på studiens resultat kan vi konstatera att
tesen, att en av de tyngsta framgångsfaktorerna för en webbutik nischad mot exklusivt
mode, bygger på balansen mellan användarvänlighet och unikum, var ett korrekt
antagande. | en |
dc.language.iso | swe | en |
dc.relation.ispartofseries | Report/Department of Applied Information Technology | en |
dc.relation.ispartofseries | 2009:032 | en |
dc.subject | e-handel | en |
dc.subject | webbutiker | en |
dc.subject | framgångsfaktorer | en |
dc.subject | Web 2.0 | en |
dc.subject | användarvänlighet | en |
dc.title | Haute Couture åt folket! En fallstudie i att finna en balans mellan användarvänlighet och unikum på webben | en |
dc.title.alternative | Haute Couture to the People! A Field Study in Finding a Balance Between Usability and Uniqueness Online | en |
dc.type | Text | eng |
dc.setspec.uppsok | Technology | |
dc.type.uppsok | C | |
dc.contributor.department | IT-universitetet i Göteborg/Tillämpad informationsteknologi | swe |
dc.contributor.department | IT University of Gothenburg /Applied Information Technology | eng |
dc.type.degree | Kandidatuppsats | swe |
dc.type.degree | Bachelor thesis | eng |