• English
    • svenska
  • English 
    • English
    • svenska
  • Login
View Item 
  •   Home
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Department of Business Administration / Företagsekonomiska institutionen
  • Kandidatuppsatser Företagsekonomiska institutionen
  • View Item
  •   Home
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Department of Business Administration / Företagsekonomiska institutionen
  • Kandidatuppsatser Företagsekonomiska institutionen
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Kundvärdeskapnade attribut - En studie av hur värdeskapande attribut tar sig uttryck i kläddetaljhandelsföretags ekonomistyrning

Abstract
Titel: Kundvärdeskapande attribut - En studie av hur värdeskapande attribut tar sig uttryck i kläddetaljhandelsföretags ekonomistyrning Bakgrund och problemformulering: Kunden har blivit ett allt mer centralt begrepp inom ekonomistyrningen. Många försök har gjorts för att ta fram tekniker som innefattar kunden på olika sätt. De har alla sin fördelar, men även sina brister. I takt med att konkurrensen ökar blir det allt viktigare för företag att ta hänsyn till sina kunder. I synnerhet blir det intressant att känna till och ta hänsyn till de faktorer som skapar ett värde för kunden. Studier med hänsyn till kundvärdeskapande attribut har tidigare varit få. Denna studie ämnar berika området genom att studera hur de kundvärdeskapande faktorerna, attributen, påverkar företags ekonomistyrning. Denna bakgrund har lett författarna fram till följande problemformulering: ”Hur påverkar kundvärdeskapande attribut företagets utformning och användning av ekonomistyrning?” Syfte: Denna studies syfte är att beskriva och analysera hur kundvärdeskapande attribut kommer till uttryck i två kläddetaljhandelsföretags utformning och användning av ekonomistyrning. Metod: Då ansatsen med denna studie är att kartlägga samt beskriva hur kundvärdeskapande egenskaper tar sig uttryck i ekonomistyrningen kan den sägas ha en deskriptiv karaktär. Dock, som nämnts ovan, är området relativt outforskat vilket även gör denna studie till viss del explorativ. Författarna har genomfört personliga, kvalitativa, intervjuer ute på fallföretagen. Dessa intervjuer har genomförts med personer som varit väl insatta i arbetet med respektive företags ekonomistyrning. De genomförda intervjuerna har legat till grund för uppsatsens resultatdel. Resultat och slutsatser: Studien finner att de kundvärdeskapande attributen tar sig uttryck i ekonomistyrningens utformning och användning, om än i skiftande utsträckning. Den vanligaste utformningen utgörs av mer formella, klassiska, styrmedel. Användningen är i stor utsträckning i form av beslutsunderlag eller olika typer av prestationsmätning.
Degree
Student essay
URI
http://hdl.handle.net/2077/20770
Collections
  • Kandidatuppsatser Företagsekonomiska institutionen
View/Open
gupea_2077_20770_1.pdf (1.926Mb)
Date
2009-07-03
Author
Gamme, Marcus
Lindelöw, Johan
Series/Report no.
Ekonomistyrning
08-09-107
Language
swe
Metadata
Show full item record

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
Atmire NV
 

 

Browse

All of DSpaceCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

My Account

LoginRegister

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
Atmire NV