• English
    • svenska
  • svenska 
    • English
    • svenska
  • Logga in
Redigera dokument 
  •   Startsida
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Department of Business Administration / Företagsekonomiska institutionen
  • Kandidatuppsatser Företagsekonomiska institutionen
  • Redigera dokument
  •   Startsida
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Department of Business Administration / Företagsekonomiska institutionen
  • Kandidatuppsatser Företagsekonomiska institutionen
  • Redigera dokument
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Belöningssystem i detaljhandeln - En studie av Expert och KappAhl med hänsyn till företagens kundintensitet

Sammanfattning
Bakgrund: I och med det hårda konkurrensläget i detaljhandeln måste företag ställa allt högre krav på de anställda. Det med anledning av att de anställda är företagets ansikte utåt samt att de är en kritisk faktor för företagets långsiktiga överlevnadsförmåga. Vikten av hur de anställda motiveras att arbeta utefter företagets uppställda mål är väl studerat inom managementlitteraturen, där framförallt belöningssystemets utformning och effekter har studerats. Problemformulering: Det finns en begränsad empirisk forskning om hur belöningssystem skall vara utformade i detaljhandeln. Vidare saknas hur den anställdes arbetsuppgifter, med betoning på graden av personlig service, påverkar utformningen av företagens belöningssystem. Därmed har studiens problemformulering formulerats enligt följande: Hur inverkar företagets grad av kundintensitet på utformningen av belöningssystemen i detaljhandeln? Syfte: Syftet med studien är att beskriva hur belöningssystemen ser ut inom två valda detaljhandelsföretag, där vi avser att undersöka om företagets grad av kundintensitet påverkar utformningen av dess belöningssystem. Utifrån vår teoretiska referensram och empiriska studie utförs en analys där ett lämpligt belöningssystem, med hänsyn till kundintensiteten, presenteras i studiens kapitel ”Rekommendationer till företagens belöningssystem”. Metod: Studien karaktäriseras av kvalitativa intervjuer med de utvalda företagen. Inom respektive företag har fyra butiksanställda samt två butikschefer studerats. Studiens empiriska material har därefter analyserats med stöd av den teoretiska referensramen. Slutsats: Vår slutsats är att kundintensiteten, i studiens företag, påverkar utformningen av belöningssystemen. Framförallt ser vi att vid hög kundintensitet har företag goda skäl att utforma individuella monetära belöningssystem, baserade på finansiella mått. Vid låg kundintensitet har företag incitament att utforma icke-monetära gruppbaserade belöningssystem, vilka baseras på både finansiella och icke-finansiella mått. Förslag till vidare studier: Under studiens arbetsprocess uppstod ett antal frågeställningar vilka vi anser är intressanta för vidare studier. Den första är att studera kundintensitetens påverkan på personalomsättningshastigheten i de olika branscherna inom detaljhandeln. Vidare anser vi att en heltäckande studie kring ett företags belöningssystem inom detaljhandeln, där belöningssystemets uppfattning studeras från företagsledningen ner till butiksanställd, är en intressant frågeställning. Avslutningsvis anser vi att en studie av vilka aspekter en bedömningsmall inom hemelektronikbranschen lämpligtvis borde innefatta vore intressant att studera.
Examinationsnivå
Student essay
URL:
http://hdl.handle.net/2077/20861
Samlingar
  • Kandidatuppsatser Företagsekonomiska institutionen
Fil(er)
gupea_2077_20861_1.pdf (1.708Mb)
Datum
2009-08-24
Författare
Malmström, Andreas
Danielsson, Daniel
Nyckelord
Detaljhandel, belöningssystem, kundintensitet, hemelektronikbranschen, modebranschen.
Serie/rapportnr.
Ekonomistyrning
08-09-125
Språk
swe
Metadata
Visa fullständig post

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
gup@ub.gu.se | Teknisk hjälp
Theme by 
Atmire NV
 

 

Visa

VisaSamlingarI datumordningFörfattareTitlarNyckelordDenna samlingI datumordningFörfattareTitlarNyckelord

Mitt konto

Logga inRegistrera dig

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
gup@ub.gu.se | Teknisk hjälp
Theme by 
Atmire NV