• English
    • svenska
  • svenska 
    • English
    • svenska
  • Logga in
Redigera dokument 
  •   Startsida
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Utbildnings- och forskningsnämnden för lärarutbildning, UFL, (-2010)
  • Kandidatuppsatser UFL(-2010)
  • Redigera dokument
  •   Startsida
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Utbildnings- och forskningsnämnden för lärarutbildning, UFL, (-2010)
  • Kandidatuppsatser UFL(-2010)
  • Redigera dokument
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

"Han flög ut burk" - rörelsekonstruktioner i inlärarsvenska

Sammanfattning
Syftet med uppsatsen är att undersöka problem och svårigheter som finns när inlärare av svenska som främmande språk beskriver rörelse på svenska. Detta gör jag genom att låta 41 utbytesstudenter genomföra ett bildtest där varje bild motsvarar en av tre rörelsetyper. I uppsatsen analyseras dessa rörelsetyper utifrån ett konstruktionsgrammatiskt perspektiv med semantiska roller, och kan beskrivas följande: V-VÄGriktning-MÅL, V-VÄGriktningKÄLLA eller V-VÄGplats. Även andra rörelsekonstruktioner behandlas. Huvudfokus ligger på konstruktioner, men jag undersöker också informanternas användning av verb. Jag gör en indelning av s.k Manner-verb och s.k. VÄG-verb, där de förstnämnda är verb som uttrycker på vilket sätt något görs, och de senare är verb som har en inbakad riktningsmarkör. Studien visar att de största problemen inlärare av svenska som främmande språk har vid rörelsebeskrivningar är valet av prepositioner och att uttrycka riktningsmarkörer i form av partiklar eller adverb. Genom att undersökningsgruppens informanter ofta väljer fel preposition och utelämnar riktningsmarkörer uttrycker de i stor utsträckning en V-PLATSkonstruktion istället för någon av de förväntade konstruktionstyperna. Hur språk lärs in och används bör vara intressant nog för att motivera den här typen av undersökningar. Enligt Lpo94 ska man bedriva en undervisning som utgår från elevers förutsättningar. Ett sätt att göra det på är just att ta reda på vad som är svårt och som ofta blir problem när man uttrycker sig på svenska.
Utgivare
Göteborgs universitet. Utbildnings- och forskningsnämnden för lärarutbildning
URL:
http://hdl.handle.net/2077/20888
Samlingar
  • Kandidatuppsatser UFL(-2010)
Fil(er)
gupea_2077_20888_1.pdf (250.7Kb)
Datum
2009
Författare
Olofsson, Joel
Nyckelord
semantiska roller
konstruktionsgrammatik
rörelse
argumentstruktur
svenska som främmande språk
andraspråksinlärning (SLA)
kognitiv lingvistik
Publikationstyp
other
Språk
swe
Metadata
Visa fullständig post

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
gup@ub.gu.se | Teknisk hjälp
Theme by 
Atmire NV
 

 

Visa

VisaSamlingarI datumordningFörfattareTitlarNyckelordDenna samlingI datumordningFörfattareTitlarNyckelord

Mitt konto

Logga inRegistrera dig

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
gup@ub.gu.se | Teknisk hjälp
Theme by 
Atmire NV