Enhetschefer för hemtjänst- En kvantitativ studie om inställningen till sitt uppdrag
Sammanfattning
Att vara enhetschef för dagens äldreomsorg beskrivs ofta inte var lätt. Uppdraget innebär en balansgång mellan olika förväntningar från olika aktörer som befinner sig på olika nivåer. Media rapporterar inte allt för sällan om fall av vanvård och ständiga ekonomiska besparingar inom dagens äldreomsorg. Tidigare forskning har visat på att uppdraget kan vara världens bästa men också omöjligt och det finns svårigheter att rekrytera bra personer. Denna uppsats syftar till att undersöka inställningen som enhetschefer inom äldreomsorgens hemtjänst har till sina uppdrag. Frågeställningarna är
• I vilken omfattning är man tillfreds med sitt uppdrag?
• Vad anser man vara den huvudsakliga delen i sitt uppdrag?
• Vilka faktorer kan ha betydelse för inställningen man har till sitt uppdrag?
Undersökningen har genomförts med hjälp av en enkät som mejlats ut till enhetschefer för hemtjänst i Göteborgsregionens 13 kommuner. 51 enhetschefer besvarade enkäten. Resultatet visar på att arbetstillfredsställelsen bland cheferna är hög i stor omfattning. De flesta upplever arbetet som ett meningsfullt och fritt arbete. Vad man anser är den huvudsakliga delen i uppdraget är olika för de medverkande, men de flesta anser att det är personalen och att det är arbetsledning som man ska ägna mest tid till. Utbildningsbakgrund, stöd ifrån chef och upplevelsen av feedback är några faktorer som kan ha betydelse för inställningen man har till sitt uppdrag.
Examinationsnivå
Student essay
Fil(er)
Datum
2009-08-28Författare
Liljegren, Emma
Nyckelord
Enhetschef
hemtjänst
arbetstillfredställelse
Språk
swe