• English
    • svenska
  • English 
    • English
    • svenska
  • Login
View Item 
  •   Home
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Department of Social Work / Institutionen för socialt arbete
  • Kandidatuppsatser / Institutionen för socialt arbete
  • View Item
  •   Home
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Department of Social Work / Institutionen för socialt arbete
  • Kandidatuppsatser / Institutionen för socialt arbete
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Stress, press och vårdgaranti – En studie om arbetsrelaterad stress och stressförebyggande åtgärder

Abstract
Syfte Syftet med studien är att undersöka om Västra Götalands regionala vårdgaranti har betydelse för personalens arbetsmiljö. Vårdgarantin handlar inte bara om att minska vårdköer utan även om ekonomi. Vi funderar utifrån detta om det finns en ökad risk för arbetsrelaterad stress hos personalen eller möjligen att uppsatsen påvisar det motsatta, nämligen minskad stress? Därför vill vi ta reda på hur cheferna tänker kring arbetsrelaterad stress och stressförebyggande åtgärder gällande sin personal. Frågeställningar 1) Anser chefen/personalen att de utifrån vårdgarantin har likvärdiga förväntningar på personalens arbete? 1.a) Finns det några tecken på att vårdgarantin har ökat stressen och pressen på mottagningen? Om ja, i så fall hur? Uppfyllandet av vårdgarantikravet genererar även pengar till ”BUP” kliniken om de klarar målen, påverkar detta arbetet? 2) Hur arbetar chefen/personalen på mottagningarna med ärendegången? Vem beslutar om hur länge ett ärende ska pågå och när det ska avslutas? 3) Hur hanterar chefen/personalen svåra ärenden med barn/ungdom, finns exempelvis akuthandledning, utbildning, rådgivning etc. för att förebygga stressrelaterade problem som kan uppstå i samband med patientärendegången på mottagningen? 4) Finns det olika uppfattningar om vad förebyggande åtgärder är gällande stress? Och hur många ärenden/klienter har en heltidsarbetande pågående samtidigt? Metod Kvalitativa semistrukturerade intervjuer, enskilt med chef och personal i grupp. Huvudresultat Personalen är enig i att vårdgarantin ökat deras stress, eftersom ett annat flöde numera måste finnas i patientärendegången. De anser att vårdgarantin har fört dem längre ifrån beslutsfattarna då de känner att de tappat förtroendet för dem, då detta uppfyllande genererar pengar till kliniken. De anser att de aldrig skulle låta pengarna styra över patientbehandlingen ”patienterna går före pengarna”. Cheferna är medvetna om att vårdgarantin inneburit stora förändringar och krav på personalen men tycker att vårdgarantin gällande nybesök hittills har fungerat bra och är nöjda med personalens arbete. Gällande förebyggande åtgärder rörande stress går mottagningarnas åsikter isär. Den ena kan inte uppvisa något direkt stressförebyggande arbete medan den andra arbetade med skattningsskalor, vars syfte var att ta reda på personalens psykosociala mående. Båda mottagningarna upplever dock att deras arbete är roligt och motiverande, de känner alla en enorm arbetsglädje.
Degree
Student essay
URI
http://hdl.handle.net/2077/20918
Collections
  • Kandidatuppsatser / Institutionen för socialt arbete
View/Open
gupea_2077_20918_1.pdf (473.8Kb)
Date
2009-08-28
Author
Germo, Veronica
R Magnusson, Angelica
Keywords
Stress
stressförebyggande åtgärder
arbetsrelaterad stress
vårdgaranti
Barn- och Ungdoms psykiatrisk öppenvårdsmottagning
BUP
arbetsmiljö
Language
swe
Metadata
Show full item record

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
Atmire NV
 

 

Browse

All of DSpaceCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

My Account

LoginRegister

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
Atmire NV