dc.contributor.author | Germo, Veronica | |
dc.contributor.author | R Magnusson, Angelica | |
dc.date.accessioned | 2009-08-28T10:02:09Z | |
dc.date.available | 2009-08-28T10:02:09Z | |
dc.date.issued | 2009-08-28T10:02:09Z | |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/2077/20918 | |
dc.description.abstract | Syfte
Syftet med studien är att undersöka om Västra Götalands regionala vårdgaranti har betydelse för personalens arbetsmiljö. Vårdgarantin handlar inte bara om att minska vårdköer utan även om ekonomi. Vi funderar utifrån detta om det finns en ökad risk för arbetsrelaterad stress hos personalen eller möjligen att uppsatsen påvisar det motsatta, nämligen minskad stress? Därför vill vi ta reda på hur cheferna tänker kring arbetsrelaterad stress och stressförebyggande åtgärder gällande sin personal.
Frågeställningar
1) Anser chefen/personalen att de utifrån vårdgarantin har likvärdiga förväntningar på personalens arbete?
1.a) Finns det några tecken på att vårdgarantin har ökat stressen och pressen på mottagningen? Om ja, i så fall hur? Uppfyllandet av vårdgarantikravet genererar även pengar till ”BUP” kliniken om de klarar målen, påverkar detta arbetet?
2) Hur arbetar chefen/personalen på mottagningarna med ärendegången? Vem beslutar om hur länge ett ärende ska pågå och när det ska avslutas?
3) Hur hanterar chefen/personalen svåra ärenden med barn/ungdom, finns exempelvis akuthandledning, utbildning, rådgivning etc. för att förebygga stressrelaterade problem som kan uppstå i samband med patientärendegången på mottagningen?
4) Finns det olika uppfattningar om vad förebyggande åtgärder är gällande stress? Och hur många ärenden/klienter har en heltidsarbetande pågående samtidigt?
Metod
Kvalitativa semistrukturerade intervjuer, enskilt med chef och personal i grupp.
Huvudresultat
Personalen är enig i att vårdgarantin ökat deras stress, eftersom ett annat flöde numera måste finnas i patientärendegången. De anser att vårdgarantin har fört dem längre ifrån beslutsfattarna då de känner att de tappat förtroendet för dem, då detta uppfyllande genererar pengar till kliniken. De anser att de aldrig skulle låta pengarna styra över patientbehandlingen ”patienterna går före pengarna”. Cheferna är medvetna om att vårdgarantin inneburit stora förändringar och krav på personalen men tycker att vårdgarantin gällande nybesök hittills har fungerat bra och är nöjda med personalens arbete. Gällande förebyggande åtgärder rörande stress går mottagningarnas åsikter isär. Den ena kan inte uppvisa något direkt stressförebyggande arbete medan den andra arbetade med skattningsskalor, vars syfte var att ta reda på personalens psykosociala mående. Båda mottagningarna upplever dock att deras arbete är roligt och motiverande, de känner alla en enorm arbetsglädje. | en |
dc.language.iso | swe | en |
dc.subject | Stress | en |
dc.subject | stressförebyggande åtgärder | en |
dc.subject | arbetsrelaterad stress | en |
dc.subject | vårdgaranti | en |
dc.subject | Barn- och Ungdoms psykiatrisk öppenvårdsmottagning | en |
dc.subject | BUP | en |
dc.subject | arbetsmiljö | en |
dc.title | Stress, press och vårdgaranti – En studie om arbetsrelaterad stress och stressförebyggande åtgärder | en |
dc.type | Text | |
dc.setspec.uppsok | SocialBehaviourLaw | |
dc.type.uppsok | C | |
dc.contributor.department | Göteborg University/Department of Social Work | eng |
dc.contributor.department | Göteborgs universitet/Institutionen för socialt arbete | swe |
dc.type.degree | Student essay | |