• English
    • svenska
  • svenska 
    • English
    • svenska
  • Logga in
Redigera dokument 
  •   Startsida
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Department of Social Work / Institutionen för socialt arbete
  • Kandidatuppsatser / Institutionen för socialt arbete
  • Redigera dokument
  •   Startsida
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Department of Social Work / Institutionen för socialt arbete
  • Kandidatuppsatser / Institutionen för socialt arbete
  • Redigera dokument
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

En bild av moderskapet

Sammanfattning
Uppsatsens syfte är att ur ett socialkonstruktionistiskt perspektiv undersöka framställningen av moderskap i föräldratidningar. Studien är kopplad till teorier om senmodernitet och använder sig av en diskursanalytisk ansats för att studera förekomsten av samhhälleligt existerande diskurser i materialet. Huvudfrågeställningen är: -Vilka diskurser kring moderskap framkommer i föräldratidningar? Denna besvaras med hjälp av tre delfrågeställningar: - Hur framställs relationen mellan mamman och barnet? Vad fokuserar tidningarna på i relationen? - Hur framställs mammor uppfatta moderskapet och hur beskrivs moderskapet? - Hur framställs mammans relation med omvärlden? Tidningarna som utgör uppsatsens empiri är Vi föräldrar, Föräldrar och barn samt Mama. Materialet har lästs med delfrågeställningarna som utgångspunkt och sedan delats in i analysteman i vilka olika aspekter av moderskapet diskuteras. I tidningarna fann jag att den dominerande diskursen var den goda modern. Modersrollen som primär identitet och kvinnan som självuppoffrande är exempel på egenskaper som tillhör denna diskurs. Den goda modern existerar dock här inte i en renodlad form utan inslag från andra diskurser kombineras med denna. Att den goda modern trots det blir så framträdande beror troligen på flera faktorer. En faktor är att den fortfarande är stark i dagens samhälle. En annan faktor är tidningarnas vilja att sälja. I en avslutande analys diskuterar jag säljargumentets koppling till vår tids dilemman och pekar på hur tidningarna i viss mån erbjuder en tydlig identitet, en känsla av gemenskap och avkopling för sina läsare.
Examinationsnivå
Student essay
URL:
http://hdl.handle.net/2077/20952
Samlingar
  • Kandidatuppsatser / Institutionen för socialt arbete
Fil(er)
gupea_2077_20952_1.pdf (224.2Kb)
Datum
2009-08-31
Författare
de Korte, Karin
Nyckelord
Moderskap
senmodernitet
diskurs
föräldratidningar
Språk
swe
Metadata
Visa fullständig post

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
gup@ub.gu.se | Teknisk hjälp
Theme by 
Atmire NV
 

 

Visa

VisaSamlingarI datumordningFörfattareTitlarNyckelordDenna samlingI datumordningFörfattareTitlarNyckelord

Mitt konto

Logga inRegistrera dig

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
gup@ub.gu.se | Teknisk hjälp
Theme by 
Atmire NV