”Dom vill att jag ska få ordning på mitt liv” – Institutionsplacerade ungdomars berättelser om vägen till placeringen, sig själva och sin livssituation.
Abstract
Varje år blir tusentals barn och ungdomar placerade för vård och behandling utanför det egna hemmet. Trots att en placering på institution eller i ett familjehem innebär ett omfattande ingrepp i de ungas liv finns det idag mycket lite forskning inom området som utgår ifrån de ungas perspektiv. Detta är bakgrunden till vår egen studie, i vilken vi har velat lyfta fram
ungdomarnas egna upplevelser och erfarenheter av institutionsplacering.
Syftet med denna uppsats har varit att via institutionsplacerade ungdomars egna berättelser
och tankar försöka förstå hur vägen fram till placeringen har sett ut samt om det under
placeringstiden har skett några förändringar i deras liv och i deras syn på sig själva och sin
livssituation. Vi har därför utgått ifrån följande frågeställningar:
- Hur har vägen fram till placeringen sett ut?
- Hur beskriver ungdomarna sina erfarenheter av att bli placerade på institution?
- Beskriver ungdomarna förändringar eller vändpunkter i sina liv under placeringstiden
och har deras syn på sin livssituation och sig själva förändrats?
För att uppnå vårt syfte och besvara våra frågeställningar har vi valt att ha en kvalitativ ansats och har genomfört halvstrukturerade livsvärldsintervjuer med tre institutionsplacerade
ungdomar. I analysen av vårt empiriska material har vi utgått ifrån symbolisk interaktionism
som ett övergripande teoretiskt perspektiv samt några utvalda begrepp inom detta perspektiv.
Som ett komplement har vi även valt att använda oss av ”makt” och ”vändpunkter” som
teoretiska begrepp.
Det vi har kunnat se i vår studie är att vägen för ungdomarna från den tidiga barndomen fram
till att de placeras på institution har kantats av konflikter, kollisioner mellan olika sociala
världar, familjer som ”brister”, signifikanta andra med kriminella bakgrunder, problem med
skolgången, ett ökande umgänge med destruktiva kamratgäng och egen kriminalitet och bruk av alkohol/droger. Vi har också kunnat se att ungdomarnas upplevelser och erfarenheter av att bli placerade och vistas på institution skiljer sig åt på flera sätt, men att en gemensam nämnare är upplevelsen av att utsättas för maktutövning både i mötet med myndighetspersoner och på institutionen. För att bemöta denna maktutövning använder de olika anpassnings- och motståndsstrategier för att försöka skaffa sig fördelar och en känsla av
kontroll. Ungdomarna beskriver flera viktiga förändringar under placeringstiden, t ex att ha
slutat med kriminalitet och droger samt att lyckas bättre i skolan. De förändringar som
ungdomarna hittills har genomgått har i viss utsträckning kommit att påverka relationerna till
familj och vänner. Flera av de förändringar som ungdomarna genomgått skulle kunna komma
att ses som vändpunkter i ett senare retrospektivt perspektiv. Ungdomarna har svårt att reflektera kring synen på sig själva varför det är svårt att uttala sig om huruvida den har
förändrats, men vi drar ändå slutsatsen att den spegling som ungdomarna får från människor i
den nära omgivningen är av stor betydelse för utvecklingen av identiteten och självbilden.
Degree
Student essay
View/ Open
Date
2009-08-31Author
Ekelin, Lovisa
Norgren, Emelie
Walka, Anna
Keywords
Ungdomar
Institution
Placering
livssituation
förändring
Language
swe