”Ett barn, är ett barn som är ett barn, eller?” En kvalitativ studie om synen på barn vid en BUP avdelning i Norge
Abstract
Vi bär alla med oss föreställningar om barn . Synen på barn påverkas av en mängd faktorer, samhället vi lever i, media, utbildning för att bara nämna några. Min studie är en kvalitativ studie. Syftet med min studie är att undersöka vilken syn de anställda vid en BUP avdelning i Norge har på barn. Mina frågeställningar är:
• Vilka föreställningar har de anställda vid BUP avdelningen om barn?
• Att jämföra de anställdas syn på barns aktörskap med dagens diskurs om barn som aktörer.
Jag har använt mig av fokusgrupp, intervju samt direktobservationer. Jag har genom fokusgruppen och intervjun varit i kontakt med 5 personer som är anställda vid BUP avdelningen i Norge.
Den rådande diskursen i samhället är barn som aktörer vilket innebär att barn ses som subjekt istället för objekt. Denna diskurs poängterar barns förmåga och vilja till att ta ansvar. I min studie jämför jag denna diskurs med den anställdas syn på barns aktörskap.
Mina resultat visar att bilden av barn inte är entydig. Det finns lika många definitioner av barn som det finns barn. Föreställningar om barn måste alltid sättas in i sin sociala kontext då kontexten påverkar föreställningarna. I min studies fall blir det tydligt att mina respondenter jobbar med barn med problem då dem ofta gör en jämförelse mellan barn med problem och i behov av hjälp samt ”vanliga” barn. Vilka föreställningar vi har om barn påverkar mötet med barn och ger dem möjlighet, eller begränsar deras möjlighet till att vara aktörer. Barn beskrivs ofta i relation till vuxna där relationen bygger på att den vuxne ska beskydda och ta hand om barnet.
Degree
Student essay
View/ Open
Date
2009-08-31Author
Mei, Sandra
Keywords
barn
barn som aktörer
vuxna i relation till barn
Language
swe