Show simple item record

dc.contributor.authorRisenfors, Kristina
dc.date.accessioned2009-08-31T14:05:56Z
dc.date.available2009-08-31T14:05:56Z
dc.date.issued2009-08-31T14:05:56Z
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/2077/20985
dc.description.abstractDen föreliggande undersökningen har som syfte att undersöka hur man har anordnat undervisningen för svenska som andraspråkselever i de kommunala grundskolorna i en mindre kommun med ett mångkulturellt, men glest och språkligt heterogent elevunderlag. Undersökningen grundar sig i mitt genuina intresse för hur vi i den svenska grundskolan tillgodoser andraspråkselevernas möjligheter till språklig och kognitiv utveckling. I aktuell forskning inom områdena modersmål och tvåspråkighet finner vi goda empiriska underlag för hur vi skall utforma och organisera de flerspråkiga elevernas undervisning på bästa sätt. I den nu föreliggande undersökningen finns speciella förutsättningar, som sätter både aktuell forskning, styrdokument och skolans ramfaktorer på prov. Den undersökta kommunen har genom sin stora yta en svårhanterad logistiksituation för elever, lärare och skolledare. I den undersökta kommunen finns det också en mycket heterogen invandrargrupp om cirka 1000 invandrare fördelade på cirka 22 olika språk. I kommunens grundskolor finns för närvarande bara fyra utbildade svenska som andraspråkslärare och kommunen kan endast tillgodose modersmålsundervisning i sex språk. I undersökningen har skolledare och lärare som arbetar med svenska som andraspråk och modersmålsundervisning intervjuats. Undersökningens resultat visar att det under innevarande läsår har genomförts en omfattande omorganisation av svenska som andraspråksundervisning och skolledning för att möta de förändrade invandringsmönstren i kommunen. Ett av de största problemen för kommunen i dagsläget är att det inte finns tillräckligt elevunderlag i varje språk för att tillsätta modersmålslärare i alla språk och även om det fanns ett elevunderlag, så är det enligt undersökningen mycket svårt anskaffa utbildade modersmålslärare som är villiga att pendla till kommunen. För svenska som andraspråksundervisningen är det stora problemet att så få av kommunens lärare har svenska som andraspråksutbildning. I undersökningen framkommer det att genom att skolan och lärarna individualiserar för de fåtaliga och heterogena andraspråkseleverna och i och med detta kan lärare och skolledare göra det till synes omöjliga möjligt i ämnena svenska som andraspråk och modersmål.en
dc.language.isosween
dc.titleAtt göra det omöjliga möjligt. Svenska som andraspråks- och modersmålsundervisningen i en mindre kommun.en
dc.typeText
dc.setspec.uppsokHumanitiesTheology
dc.type.uppsokM2
dc.contributor.departmentUniversity of Gothenburg/Department of Swedisheng
dc.contributor.departmentGöteborgs universitet/Institutionen för svenska språketswe
dc.type.degreeStudent essay


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record