Vilket ansvar?! – En rättsvetenskaplig undersökning av skolans skyldigheter vid kränkande behandling av elever.
Sammanfattning
Ämnet mobbning utgör idag ett allvarligt problem i många svenska skolor. För att arbeta med problemet har skolorna genom lagstiftning ålagts att arbeta med före-byggande insatser men också med åtgärder i det enskilda fallet. Sedan den 1 janu-ari 2009 finns reglerna om detta samlade i 14a kapitlet i skollagen.
Syftet med uppsatsen är att undersöka skolans skyldigheter vid kränkande be-handling av elever. Detta görs utifrån frågeställningarna:
-
Vad är skolans juridiska ansvar enligt Skollagen kapitel 14a?
-
Förverkligas lagens intentioner i skolornas praktiska arbete?
Metoden till uppsatsen har delats mellan rättsdogmatisk metod och rättssociolo-gisk metod. Dessa kompletterar varandra genom att de ställer olika frågor till rättsordningen. Den rättsdogmatiska delen beskriver lagens innehåll utifrån aktu-ell lagtext och lagförarbeten. Den rättssociologiska bygger på intervjuer med sex rektorer från grundskolor i Göteborg och Stockholm. Det är dessa två delar som bildar uppsatsens resultat.
Analys av resultatet har visat att skolans juridiska ansvar enligt Skollagen är mer långtgående än vad skolorna i vår undersökning ofta är medvetna om. Samtliga undersöka skolor bedriver ett aktivt arbete mot kränkande behandling. Detta arbe-te skiljer sig dock åt mellan skolorna, både vad gäller metod och kvalitet.
Utifrån analysen kan slutsatsen dras att elevernas skolmiljö, vad gäller kränkande behandling, till mycket är beroende av vilka som arbetar på skolan. Vi frågar oss om det kan bli ett ansvarsdilemma eftersom rektorn arbetar på delegation från huvudmannen, kommunen. Huvudmannen har ansvaret enligt lagen och rektorn i praktiken.
Examinationsnivå
Student essay
Fil(er)
Datum
2009-09-01Författare
Thornström, Cecilia
Jansson, Anna-Sofia
Nyckelord
Kränkande behandling
skolan
rektorer
rättsvetenskaplig metod
Språk
swe