Visa enkel post

dc.contributor.authorThornström, Cecilia
dc.contributor.authorJansson, Anna-Sofia
dc.date.accessioned2009-09-01T09:32:35Z
dc.date.available2009-09-01T09:32:35Z
dc.date.issued2009-09-01T09:32:35Z
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/2077/20999
dc.description.abstractÄmnet mobbning utgör idag ett allvarligt problem i många svenska skolor. För att arbeta med problemet har skolorna genom lagstiftning ålagts att arbeta med före-byggande insatser men också med åtgärder i det enskilda fallet. Sedan den 1 janu-ari 2009 finns reglerna om detta samlade i 14a kapitlet i skollagen. Syftet med uppsatsen är att undersöka skolans skyldigheter vid kränkande be-handling av elever. Detta görs utifrån frågeställningarna: - Vad är skolans juridiska ansvar enligt Skollagen kapitel 14a? - Förverkligas lagens intentioner i skolornas praktiska arbete? Metoden till uppsatsen har delats mellan rättsdogmatisk metod och rättssociolo-gisk metod. Dessa kompletterar varandra genom att de ställer olika frågor till rättsordningen. Den rättsdogmatiska delen beskriver lagens innehåll utifrån aktu-ell lagtext och lagförarbeten. Den rättssociologiska bygger på intervjuer med sex rektorer från grundskolor i Göteborg och Stockholm. Det är dessa två delar som bildar uppsatsens resultat. Analys av resultatet har visat att skolans juridiska ansvar enligt Skollagen är mer långtgående än vad skolorna i vår undersökning ofta är medvetna om. Samtliga undersöka skolor bedriver ett aktivt arbete mot kränkande behandling. Detta arbe-te skiljer sig dock åt mellan skolorna, både vad gäller metod och kvalitet. Utifrån analysen kan slutsatsen dras att elevernas skolmiljö, vad gäller kränkande behandling, till mycket är beroende av vilka som arbetar på skolan. Vi frågar oss om det kan bli ett ansvarsdilemma eftersom rektorn arbetar på delegation från huvudmannen, kommunen. Huvudmannen har ansvaret enligt lagen och rektorn i praktiken.en
dc.language.isosween
dc.subjectKränkande behandlingen
dc.subjectskolanen
dc.subjectrektoreren
dc.subjecträttsvetenskaplig metoden
dc.titleVilket ansvar?! – En rättsvetenskaplig undersökning av skolans skyldigheter vid kränkande behandling av elever.en
dc.typeText
dc.setspec.uppsokSocialBehaviourLaw
dc.type.uppsokC
dc.contributor.departmentGöteborg University/Department of Social Workeng
dc.contributor.departmentGöteborgs universitet/Institutionen för socialt arbeteswe
dc.type.degreeStudent essay


Filer under denna titel

Thumbnail

Dokumentet tillhör följande samling(ar)

Visa enkel post