Social kompetens i förskolan
Abstract
Abstract
Arbetets titel: Social kompetens i förskolan
Arbetets art: Examensarbete i det allmänna utbildningsområdet för
lärarprogrammet, 140p
Sidantal: 30
Författare: Katrin Holmqvist och Malin Ohlsson
Handledare: Pia Williams
Tidpunkt: Höstterminen 2005
Bakgrund: Som lärarstudenter har vi ett allmänt intresse att synliggöra vilka
uppfattningar lärare har om social kompetens och hur leken bidrar
till detta. Vi har märkt att social kompetens är viktig i dagens
samhälle. Med hjälp av intervjuer från lärare i fyra olika
kommuner i Västra Götaland kommer vi att redogöra för lärares
uppfattning om social kompetens och lekens betydelse för den.
Inriktningen är förskolan.
Syfte: Vårt syfte med examensarbetet är att undersöka hur lärare
uppfattar social kompetens i förskolan och hur de arbetar med det.
Vi tror oss kunna ha nytta av detta i framtida roller som lärare då
vi vill utgå från vad läroplanen för förskolan förespråkar.
Material och Metod: Uppsatsen, som är en kvalitativ, empirisk undersökning, har
material som jämför styrdokument, teorier och annan litteratur om
social kompetens med intervjuresultaten.
Slutsatser: Lärarna tyckte att social kompetens var viktig i förskolans
verksamhet och arbetade mycket med att stimulera det sociala
samspelet. Vår hypotes stämmer och vi inser att de lärare vi
intervjuat faktiskt arbetade konkret med social kompetens i
förskolan, framförallt hur samstämmiga de var om vad social
kompetens är och hur man på bästa sätt skall arbeta med den, vilka
lekar som utvecklar denna kompetens.
Sökord: Social kompetens, förskola, lärare, lek, skolkultur
Publisher
Göteborgs universitet. Utbildnings- och forskningsnämnden för lärarutbildning
Collections
View/ Open
Date
2005Author
Holmqvist, Katrin
Ohlsson, Malin
Keywords
social kompetens
förskola
lärare
lek
skolkultur
Series/Report no.
ht05 2611-012
Language
sv