Show simple item record

dc.contributor.authorHolmqvist, Katrin
dc.contributor.authorOhlsson, Malin
dc.date.accessioned2006-02-07T13:04:05Z
dc.date.available2006-02-07T13:04:05Z
dc.date.issued2005
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/2077/210
dc.description.abstractAbstract Arbetets titel: Social kompetens i förskolan Arbetets art: Examensarbete i det allmänna utbildningsområdet för lärarprogrammet, 140p Sidantal: 30 Författare: Katrin Holmqvist och Malin Ohlsson Handledare: Pia Williams Tidpunkt: Höstterminen 2005 Bakgrund: Som lärarstudenter har vi ett allmänt intresse att synliggöra vilka uppfattningar lärare har om social kompetens och hur leken bidrar till detta. Vi har märkt att social kompetens är viktig i dagens samhälle. Med hjälp av intervjuer från lärare i fyra olika kommuner i Västra Götaland kommer vi att redogöra för lärares uppfattning om social kompetens och lekens betydelse för den. Inriktningen är förskolan. Syfte: Vårt syfte med examensarbetet är att undersöka hur lärare uppfattar social kompetens i förskolan och hur de arbetar med det. Vi tror oss kunna ha nytta av detta i framtida roller som lärare då vi vill utgå från vad läroplanen för förskolan förespråkar. Material och Metod: Uppsatsen, som är en kvalitativ, empirisk undersökning, har material som jämför styrdokument, teorier och annan litteratur om social kompetens med intervjuresultaten. Slutsatser: Lärarna tyckte att social kompetens var viktig i förskolans verksamhet och arbetade mycket med att stimulera det sociala samspelet. Vår hypotes stämmer och vi inser att de lärare vi intervjuat faktiskt arbetade konkret med social kompetens i förskolan, framförallt hur samstämmiga de var om vad social kompetens är och hur man på bästa sätt skall arbeta med den, vilka lekar som utvecklar denna kompetens. Sökord: Social kompetens, förskola, lärare, lek, skolkultureng
dc.format.extent185859 bytes
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.language.isosveng
dc.publisherGöteborgs universitet. Utbildnings- och forskningsnämnden för lärarutbildningeng
dc.relation.ispartofseriesht05 2611-012eng
dc.subjectsocial kompetenseng
dc.subjectförskolaeng
dc.subjectlärareeng
dc.subjectlekeng
dc.subjectskolkultureng
dc.titleSocial kompetens i förskolaneng
dc.typeStudent Paper Ceng


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record