Svenska som andraspråk - hur organiseras ämnet i praktiken?
Abstract
Bakgrunden till den här studien är att det råder en oklarhet, stora brister
och skillnader i hur olika skolor har valt att organisera ämnet svenska
som andraspråk. Rapporter och kartläggningar har visat att
styrdokumenten inte alltid följs men också att styrdokumenten i vissa
fall är otydliga och lämnar möjlighet för tolkningar.
Syftet med den här uppsatsen är att redogöra för en studie av hur sex
skolor i tre kommuner har valt att organisera undervisningen i svenska
som andraspråk och hur väl det stämmer överens med styrdokumenten.
Inledningsvis presenteras en kort genomgång av ämnet svenska som
andraspråks utveckling och vad som finns att läsa om ämnet i
styrdokumenten. Därefter följer en genomgång av forskningen kring
andraspråksutveckling och om vad som står i styrdokumenten om
språkutveckling. Avsnittet avslutas med en genomgång av organisation
av ämnet svenska som andraspråk inom forskning och styrdokument.
Studien har en kvalitativ ansats. Intervjuer har genomförts med de
sex olika skolornas rektorer. Dessa intervjuer har sedan analyserats mot
bakgrund av vad som står i styrdokumenten. Resultatet som
framkommer visar på stora skillnader men även brister i hur man har
valt att organisera ämnet och att styrdokumenten inte alltid efterföljs.
Studiens resultat visar att ämnet på flera av de undersökta skolorna
inte har uppnått den formella höga status som det har i styrdokumenten
utan fortfarande fungerar som ett stödämne i praktiken.
Degree
Student essay
View/ Open
Date
2009-09-03Author
Olofsson, Ulrika
Keywords
Svenska som andraspråk
organisation
Svenska som andraspråk
Language
swe