Show simple item record

dc.contributor.authorSamuelsson, Hélèneswe
dc.date.accessioned2003-12-15swe
dc.date.accessioned2007-01-17T03:04:44Z
dc.date.available2007-01-17T03:04:44Z
dc.date.issued2001swe
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/2077/2106
dc.description.abstractSAMMANFATTNING I egenskap av en plattform för fortsatt utbildning och yrkesliv utgör grundskolan en av samhällets allra viktigaste institutioner. På senare år har besparingar dock framtvingat neddragningar i skolans verksamhet, vilket bland annat har lett till att möjligheten att ge stöd till elever med särskilda behov har minskat. Samtidigt har andelen elever i behov av särskilt stöd rapporterats öka Rätten till utbildning har under 1900-talet uppmärksammats i en mängd konventioner och andra internationella dokument, varav Sverige har valt att stödja de flesta. Vi bor alltså i ett land med högt ställda ambitioner på utbildningsområdet. Rätten till utbildning är till och med fastställd i grundlag. Omfattningen av de rättigheter, som såväl internationella överenskommelser som svensk lagstiftning garanterar skolans elever, minskar inte i takt med resurserna och frågan blir då vilken omfattning rättigheterna egentligen har. I synnerhet för barn i behov av särskilt stöd blir denna frågeställning av avgörande betydelse. Uppsatsen utgör en framställning av vilka rättigheter dessa elever har.swe
dc.format.extent130635 bytes
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.language.isoenswe
dc.titleOlika barn med lika rätt att läraswe
dc.setspec.uppsokSocialBehaviourLawswe
dc.type.uppsokDswe
dc.contributor.departmentGöteborg University/Department of Laweng
dc.contributor.departmentGöteborgs universitet/Juridiska institutionenswe
dc.type.degreeStudent essayswe
dc.gup.originGöteborg University. School of Business, Economics and Lawswe
dc.gup.epcid3188swe


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record