dc.contributor.author | Samuelsson, Hélène | swe |
dc.date.accessioned | 2003-12-15 | swe |
dc.date.accessioned | 2007-01-17T03:04:44Z | |
dc.date.available | 2007-01-17T03:04:44Z | |
dc.date.issued | 2001 | swe |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/2077/2106 | |
dc.description.abstract | SAMMANFATTNING I egenskap av en plattform för fortsatt utbildning och yrkesliv utgör grundskolan en av samhällets allra viktigaste institutioner. På senare år har besparingar dock framtvingat neddragningar i skolans verksamhet, vilket bland annat har lett till att möjligheten att ge stöd till elever med särskilda behov har minskat. Samtidigt har andelen elever i behov av särskilt stöd rapporterats öka Rätten till utbildning har under 1900-talet uppmärksammats i en mängd konventioner och andra internationella dokument, varav Sverige har valt att stödja de flesta. Vi bor alltså i ett land med högt ställda ambitioner på utbildningsområdet. Rätten till utbildning är till och med fastställd i grundlag. Omfattningen av de rättigheter, som såväl internationella överenskommelser som svensk lagstiftning garanterar skolans elever, minskar inte i takt med resurserna och frågan blir då vilken omfattning rättigheterna egentligen har. I synnerhet för barn i behov av särskilt stöd blir denna frågeställning av avgörande betydelse. Uppsatsen utgör en framställning av vilka rättigheter dessa elever har. | swe |
dc.format.extent | 130635 bytes | |
dc.format.mimetype | application/pdf | |
dc.language.iso | en | swe |
dc.title | Olika barn med lika rätt att lära | swe |
dc.setspec.uppsok | SocialBehaviourLaw | swe |
dc.type.uppsok | D | swe |
dc.contributor.department | Göteborg University/Department of Law | eng |
dc.contributor.department | Göteborgs universitet/Juridiska institutionen | swe |
dc.type.degree | Student essay | swe |
dc.gup.origin | Göteborg University. School of Business, Economics and Law | swe |
dc.gup.epcid | 3188 | swe |