• English
    • svenska
  • svenska 
    • English
    • svenska
  • Logga in
Redigera dokument 
  •   Startsida
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Department of Law / Juridiska institutionen
  • Magisteruppsatser
  • Redigera dokument
  •   Startsida
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Department of Law / Juridiska institutionen
  • Magisteruppsatser
  • Redigera dokument
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Lojalitetsplikt för styrelseledamot och VD - i perspektiv av Companies Act 2006

Sammanfattning
Styrelseledamot och VD har som uppgift att tillgodose bolagets och dess aktieägares intressen och dessa organ är därmed bundna av en viss lojalitetsplikt gentemot bolaget. Grunden till bestämmelser angående lojalitetsplikten är att förhindra att bolagsledningen handlar i egenintresse, men att bolagsledningen skall vara lojala mot bolaget de representerar följer i Sverige mer av allmänna sysslomannaprinciper än av bolagsrättsliga regler. Aktiebolagslagen ger nämligen uttryck för denna plikt endast i ett fåtal regler: jävsbestämmelserna och generalklausulen. Lojalitetsplikten är dock mer omfattande än så och det kan uppstå situationer där styrelseledamot eller VD får möjlighet att agera i eget intresse på bolagets bekostnad utan att bolaget är part i rättshandlingen. Dessa situationer berörs varken av jävsreglerna, generalklausulen, eller ABL i övrigt. I engelsk bolagsrätt är emellertid bolagsledningens lojalitetsplikt mer uttalad än i svensk rätt och de viktigaste skyldigheterna för bolagsledningen är att agera bona fide i bolagets intresse, att utöva sina uppgifter i enlighet med bolagsordningen och verksamhetsföremålet, samt att undvika intressekonflikter. Denna lojalitetsplikt, de så kallade fiduciary duties, är en viktig del i engelsk bolagsrätt och i och med Companies Act 2006 följer dessa skyldigheter numer inte bara av common law utan även av lagtext. I uppsatsen jämförs därför de engelska bestämmelserna med den svenska regleringen. Uppsatsen behandlar bolagsledningens allmänna lojalitetsplikt men stor del av arbetet ägnas åt två aspekter av lojalitetsplikten: bedrivandet av konkurrerande verksamhet samt möjligheten att för egen del dra nytta av en affärsmöjlighet som faller inom bolagets verksamhetsområde, det som i anglosaxiska världen kallas corporate opportunity. Anledningen till att se närmare på dessa två aspekter är att konkurrensförbudet och doktrinen om corporate opportunities kan sägas vara två sidor av samma mynt som konkretiserar den allmänna lojalitetsplikten. Syftet med uppsatsen är att se på vad bolagsledningens lojalitetsplikt har för innebörd och hur den är bolagsrättsligt reglerad i de båda länderna, för att slutligen se om det kan finnas anledning för svensk rätt att ta intryck av den engelska regleringen.
Examinationsnivå
Student essay
URL:
http://hdl.handle.net/2077/21105
Samlingar
  • Magisteruppsatser
Fil(er)
gupea_2077_21105_1.pdf (540.8Kb)
Datum
2009-09-21
Författare
Forsbring Johansson, Carin
Nyckelord
Civilrätt
Serie/rapportnr.
2009:36
Språk
swe
Metadata
Visa fullständig post

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
gup@ub.gu.se | Teknisk hjälp
Theme by 
Atmire NV
 

 

Visa

VisaSamlingarI datumordningFörfattareTitlarNyckelordDenna samlingI datumordningFörfattareTitlarNyckelord

Mitt konto

Logga inRegistrera dig

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
gup@ub.gu.se | Teknisk hjälp
Theme by 
Atmire NV