Den teoretiske medieläraren - vad händer efter examen? En studie om de utexaminerade medielärarna vid JMG, Göteborgs universitet
Sammanfattning
Titel Den teoretiske medieläraren - Vad händer efter examen?
En studie om de utexaminerade medielärarna vid JMG,
Göteborgs universitet
Författare Sara Hanson, Merete Lassen och Evelina Lindahl
Kurs Examensarbete i Medie- och Kommunikationsvetenskap, Institutionen
för Journalistik och Masskommunikation vid Göteborg universitet
Termin Vårterminen 2009
Handledare Annika Bergström
Sidantal 43 sidor exklusive bilagor
Syfte Syftet med vår studie är att få kunskap om studenternas sysselsättning efter avslutad utbildning och hur de bedömer utbildningens relevans för
arbetslivet.
Metod Kvantitativa webbenkäter
Material Webbenkäter med tjugotvå utexaminerade lärarstudenter
Huvudresultat Resultatet i vår undersökning visar att flertalet av de utexaminerade
medielärarstudenterna fått en lärartjänst i sitt andra undervisningsämne.
Detta innebär att inriktningen Mediekunskap på Lärarprogrammet svarar dåligt mot vad arbetsmarknaden kräver och förväntar sig av en
medielärare. De utexaminerade medielärarstudenterna önskar att
medieinriktningen hade varit mer didaktiskt förankrad och haft fler praktiska moment då detta gjort dem mer eftertraktade på
arbetsmarknaden.
Examinationsnivå
Student essay
Samlingar
Fil(er)
Datum
2009-09-29Författare
Hansson, Sara
Lassen, Merete
Lindahl, Evelina
Serie/rapportnr.
C683
examensarbete
Språk
swe