Halal-tv, haram enligt mediedebatten? En studie av debatten om Halal-tv i svensk dagspress.
Sammanfattning
Titel: Halal-tv, haram enligt mediedebatten? - En studie av debatten om Halal-tv i svensk dagspress
Författare: Anton Schindelar och Daniel Wahlström
Uppdragsgivare: SVT
Kurs: Examensarbete i Medie- och kommunikationsvetenskap vid institutionen för journalistik och masskommunikation, Göteborgs universitet.
Termin: Vårterminen 2009
Handledare: Britt Börjesson
Sidantal: 47 +bilagor
Syfte: Att undersöka debatten om Halal-tv.
Metod: Kvantitativ innehållsanalys och kvalitativ
innehållsanalys.
Material: Aftonbladet, Dagens Nyheter, Expressen, Göteborgs Posten, Helsingborgs Dagblad, Metro Göteborg, Nerikes Allehanda, Svenska Dagbladet, Västerbottens- Kuriren under oktober, november och december 2008.
Huvudresultat: Vi har funnit att debatten om Halal-tv var som störst efter det att första programmet sänts och sedan
avtar redan efter en vecka. De som var aktiva i debatten var företrädesvis personer engagerade i frågor med anknytning till religion och minoritetsgrupper. En annan stor grupp var tv-krönikörer i de tidningar vi studerat. De flesta artiklarna var negativt inställda till
programmet och handlade främst om
programledarna, religion och SVT. Debatten var
delvis stereotyp där programledarna framställdes som tre unga kvinnor i slöja och företrädare för politisk islam.
Examinationsnivå
Student essay
Samlingar
Fil(er)
Datum
2009-09-29Författare
Schindelar, Anton
Daniel, Wahlström
Serie/rapportnr.
C686
examensarbete
Språk
swe