Gerillareklam - Från scratch till renodlad gerillakampanj. En kvalitativ studie om gerillareklamens kommunikationsprocess
Sammanfattning
TITEL: Gerillareklam – Från scratch till renodlad gerillakampanj
FÖRFATTARINNA: Jessica Gustavsson
KURS: Examensarbete i Medie- och kommunikationsvetenskap,
Institutionen för journalistik och masskommunikation vid Göteborgs universitet.
TERMIN: Vårterminen 2009
HANDLEDARE: Jan Strid
SIDANTAL: 56 sidor exklusive bilagor
SYFTE: Syftet är att undersöka hur Miami arbetar med kommunikation och kommunikationskanal samt målgrupp vid framtagandet av en gerillakampanj.
METOD & MATERIAL:
RESULTAT: Vid framtagandet av en gerillakampanj gör Miami först en målgruppsanalys. Utifrån den information som
målgruppsanalysen bistår med anpassar Miami
kommunikation samt kommunikationskanal efter
målgruppen. Målet med detta arbetssätt är att leverera nya, kreativa och målgruppsanpassade kommunikationslösningar för sina gerillakampanjer. Studiens resultat visar
även att gerillareklamens kommunikationsformer är mer okonventionella i jämförelse med traditionella reklamformer.
Examinationsnivå
Student essay
Samlingar
Fil(er)
Datum
2009-09-29Författare
Gustavsson, Jessica
Nyckelord
gerillareklam
Miami Guerrilla Agency
reklam
kommunikation
guerilla advertising
guerilla marketing
gerillakampanj
kommunikationsplanering
kommunikationskanal
målgruppsanalys
Serie/rapportnr.
C694
examensarbete
Språk
swe