Visa enkel post

dc.contributor.authorAndersson, Sofia
dc.contributor.authorKindberg, Johanna
dc.date.accessioned2006-02-07T13:09:54Z
dc.date.available2006-02-07T13:09:54Z
dc.date.issued2005
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/2077/211
dc.description.abstractAbstrakt Examensarbete, C-uppsats, vid institutionen för pedagogik och didaktik, Göteborgs universitet, rapportnummer HT05-2611-013 Författare: Sofia Andersson och Johanna Kindberg Handledare: Susanne Johansson Examinator: Göran Lassbo Titel: Läs- och skrivsvårigheter – en intervjustudie om hur pedagoger bemöter elever i läs- och skrivprocessen Bakgrund: Vi som pedagoger kommer med stor sannolikhet att möta elever med läs- och skrivsvårigheter under vårt yrkesverksamma liv. Då vårt uppdrag som pedagoger innebär att lära alla elever läsa och skriva och då vi lever i ett samhälle där kraven på läs- och skrivkunnighet bara ökar kommer vår utgångspunkt i studien att vara hur pedagoger bemöter de elever som har läs- och skrivsvårigheter. Syfte: Syftet med den här studien är att få kunskap om hur pedagoger tänker och arbetar när de möter elever med läs- och skrivsvårigheter i de tidiga åldrarna. Metod: Sju kvalitativa intervjuer har genomförts med pedagoger, verksamma i de tidigare åldrarna (F-3). Intervjuerna har sedan analyserats för att få en djupare förståelse för hur pedagogerna tänker kring läs- och skrivsvårigheter och för hur de bemöter elever som har dessa svårigheter. Resultat: I resultatet av vår studie kan vi se att pedagogerna uppfattar läs- och skrivsvårigheter på olika sätt och att de olika uppfattningarna bidrar till vad de anser att läs- och skrivsvårigheter är. Vidare har vi kommit fram till att det är betydelsefullt att skapa en undervisning där alla elever får möjlighet att utveckla sin språkliga förmåga. För att uppnå detta bör pedagogen behärska olika strategier för hur elever lär sig läsa och skriva. Olika strategier och ett positivt bemötande av eleven kan sedan användas för att skapa möjligheter för elever med läs- och skrivsvårigheter. Nyckelord: Läs- och skrivsvårigheter, pedagog, elev, skola, strategiereng
dc.format.extent525369 bytes
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.language.isosveng
dc.publisherGöteborgs universitet. Utbildnings- och forskningsnämnden för lärarutbildningeng
dc.relation.ispartofseriesht05 2611-013eng
dc.subjectläs- och skrivsvårighetereng
dc.subjectpedagogeng
dc.subjecteleveng
dc.subjectskolaeng
dc.subjectstrategiereng
dc.titleLäs- och skrivsvårigheter. En intervjustudie om hur pedagoger bemöter elever i läs- och skrivprocessen.eng
dc.typeStudent Paper Ceng


Filer under denna titel

Thumbnail

Dokumentet tillhör följande samling(ar)

Visa enkel post